donderdag 10 februari 2011

The princess says: I love turquoise..

toen ik een jaar of 16 was
had ik een tuquoise trui
handgebreid, met een klein ritsje
ik kocht m tweedehands
op het Waterlooplein in Amsterdam
(toen had ik al een voorkeur voor 2 de hands spullen..)

ik heb de trui jarenlang gedragen
totdat hij tot op de draad versleten was
toen ik in Amsterdam ging studeren
nam ik de trui mee
en het eerste wat ik kocht van mijn studie beurs
(ik dacht dat ik rijk was..)
waren turquoise laarzen van Fred de la Bretonniere

uiteindelijk at ik wekenlang enkel brood
maar ik ben tot op de dag van vandaag
nooit zo gelukkig geweest
met een trui en laarzen
je kon me erin uittekenen
(het liefst met een kilometers te grote
spijker tuinpak, je weet wel met zo'n voorstuk)


ik draag eigenlijk nooit turquoise meer
hoewel ik zondag op de rommelmarkt
in de IJhallen dit jasje kocht
maar ik weet niet of ik het zal dragen
misschien
toch iets te Feestelijk..

mijn liefde voor turquoise is gebleven
ik heb altijd wel iets van die kleur
in huis gehad, jaren lang een wandje in de woonkamer
en ook in dit huis kon ik het niet laten
ik word gewoon Blij van turqoise..
(het stoeltje werd gemaakt door mijn zoon Daan
het is een ontwerp van Piet Hein Eek
het bouw-patroon (noem je dat zo)
staat in Fred en Wilma in de Vinexwijk van uitgeverij Snor)

het doet me denken aan
de Middelandse zee,
een stralende zomerdag
witte huizen met turquoise luiken
zeegroene stoeltjes in een olijvenboomgaard
vakantie..

als ik in een winkel kom
zal ik iets turquoise er het eerst uitpakken
van de week kocht ik dit kookboek
eerst pakte ik het vanwege de titel
maar het is een fantastich boek over Turkije
prachtige foto's en heerlijke recepten
(afgelopen voorjaar waren we in Istanbul,
echt Zo lekker gegeten..)

hier in huis
overal kleine turquoise dingetjes
ze glimlachen mij gewoon toe

vazen, ik kom ze niet zo vaak tegen
maar ik neem ze altijd mee
wol, papier, knopen, stof, oorbellen, een ringetje
ik kan er geen weerstand aan bieden
Turquoise is een
een liefde voor altijd
begonnen met een oude trui
van de rommelmarkt...

38 opmerkingen:

  1. I love turquoise too, lots of it in my house, more than I realised! Beautiful coat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij jou ziet iedere kleur er fijn uit! Maar deze deel ik met je.
    Heb je een kleurnummer van muur alsjeblieft?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja een prachtige kleur is het Ingrid.
    Die blikken trommel heb ik ook altijd bewaard.
    En nu zag ik 'm ineens op jouw blog.
    Oh wat leuk.
    Fijne donderdag
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ingrid, het is ook echt mijn lievelingskleur... prachtige post! liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dragen dat jasje! het ligt er helemaal aan wat je erbij draagt hoe feestelijk het is. je kunt desnoods van elke dag een feestdag maken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende kleur! Grappig altijd zo´n kleur waar je ogen gewoon naar toe getrokken worden; je moét er naar kijken :-).
    En dat jasje .... het is gewoon feest hoor Ingrid: de lente komt eraan!!!
    Groet, Idelet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dat in een mens, dat je zwicht voor een kleur, ik ben ook zo van de blauwe kleuren maar heb bijvoorbeeld heel weinig met rood, maar paars daarintegen, prachtig!!
    Turquoise is dus ook een van mijn favorieten!!
    Vind je jasje trouwens erg leuk en wat ik nog even wil zeggen is dat ik met veel plezier elke dag je blog lees. Ik wou dat ik het zo verwoorden kon, heerlijk....
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Turquoise is de kleur van rijkdom, geluk, uiting, emotie etc. Dus dat mensen daar blij van worden is heel goed! het is de kleur van je keelchakra. Dus als turquose de blije emotie bij je oproept maakt je keelchakra eigenlijk een sprongetje. Dragen dus dat jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. You do have a lot of turquoise ... I think it always looks wonderful matched with orange.

    Knowing you like turquiose helps me in my search for something valueless and quirky for you.

    Something arrived in the mail today for me. I love it! It could have been turquoise, I loved it so much! Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zo héél graag weten waar je de tas vandaan hebt, precies wat ik zoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Siem, ik weet het kleurnummer van de muur niet
    maar het is een kleur van Histor, ergens uit een blauwe serie (al kant en klaar)in het echt is de muur iets Zeegroener dan op de foto
    @Annis, de tas komt van de rommelmarkt, ik kocht m samen met zo een in het geel..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. turquoise is één van de kleuren die ik vaak koop voor onze twins, zij staan er prachtig mee !
    Ik ben eerder een herfsttype, dus aan mij is die kleur niet besteed !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, een hele mooie kleur. Die tas is ook zoo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk verhaal en foto's over het turquoise en leuk dat je dat al zolang een fantastische kleur vind. Ik vind ijsblauw heel mooi en heb daar veel spullen in.
    Mijn dochter is ook meer van het turquoise.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De liefde voor tweedehands heb ik van mijn ma, die alle spullen uit onze kindertijd bewaard heeft op zolder, inclusief haar eigen kleren uit haar tienerjaren. Toen ik 15 was ontdekte ik al die schatten, beetje bij beetje. Eén van de eerste dingen was ook een turqouise truitje, nog van mij ma. Ik heb het gedragen tot ik eruit gegroeid en erdoor gesleten ben.
    Bedankt om me er even aan te herinneren met je blogje hier!

    Als je die blauwe of gele tas ooit zou willen ruilen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat jij met turquiose hebt , dat is bij mij met roze en rood. Allemaal heel herkenbaar wat je weer opschrijft hier!!
    Groetjes Addy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk! Die muu hebben we gemeen, wij hebben ook een turquoise muur, die sommige mensen nogal bedenkelijk doen kijken. Ik dacht dat ik in de winter wel een andere wilde maar, nee dus! Het is prachtig met wit!
    Herkenbaar verhaal dus van je hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Turquoise is such a lovely colour! Thanks, happy pictures :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie kleur,
    t jasje is geweldig!
    Zonde om niet te dragen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk bericht weer! Heb precies deze week ook dat prachtige kookboek gekocht..kon er ook geen weerstand aan bieden! Het was zo verleidelijk van kleur, recepten en thema Istanbul...dat ik helemaal om ging :D
    Vind het altijd zo bijzonder om via blogs bepaalde gelijkenissen van smaak terug te zien..maar dan compleet anders. Zo mooi hoe dezelfde spullen bij ieder zo'n andere 'leven' hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. What a gorgeous series of images! Turquoise is great!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. O Ingrid, wat mooi! En waar komt die tas op het witte stoeltje vandaan. Die zou ik wel willen ... zucht ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh turquoise..........zo'n heerlijke kleur. Ik heb net een bol turquoise sokkenwol gekocht.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Turkoois is prrrachtig! Ik heb een tegelmuur in mijn badkamers die kleur en ik word er nog elke dag blij van als ik er naar kijk. Vooral in combinatie met mijn gele shampoo-flessen!

    (Ik hou niet van linken naar jezelf in reacties, maar goed, mocht je het willen zien: http://enigheid.blogspot.com/2011/01/badkamer-deel-2.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. het is ook mijn absolute lievelingskleur!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Turquoise is inderdaad een mooie kleur. In mijn interieur niets van die kleur en ook niet in mijn kledingkast. Wel een paar schoenen van Fred de la Bretonniere, jaren geleden in Den Bosch gekocht en nog steeds mooi.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi blauw is niet lelijk...maar mijn voorkeur gaat toch uit naar ROOD..en ROZE....Mooie foto's...Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  28. gezellig kleurtje! Die koektrommel heb ik ook (van de kringloop) en verder wil ik nog weten waar je die schattige vogeltjes vandaan hebt!??

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @orange farmhouse, de vogeltjes kocht ik ooit bij de Action denk ik (een hele rare winkel, met allerlei goedkope troep, maar soms hebben ze wel eens wat leuks..)ik heb ze al jaren..

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh ja! Turquoise, daar hou ik ook van! Dus ik heb met plezier naar je foto's gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een super leuke tas, spijtig dat hij niet meer te verkrijgen is. Helaas!!! Hij lijkt een beetje op de schooltassen van Bakker Made With Love.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een prachtig jasje! Dragen zou ik zeggen! Met een jeans en een eenvoudig wit topje ofzo, is dat zeker niet té chique, eerder speciaal! En dan met dat toffe handtasje erbij he!
    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Turquoise is ook een van mijn lievelingskleuren, naast paars en groen. Dat jasje vind ik overigens prachtig mooi, als je het ooit weg wil doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi! Turquoise is ook mijn lievelingskleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. prachtig! geweldig jasje ook. verassend is dat, dat jij dan schrijft dat het misschien te feestelijk is, terwijl je in mijn hoofd iemand bent in kleren net zo vrolijk en kleurrijk als je huis.

    (en dat moet voor jou dan ook weer bizar zijn, dat mensen die je totaal niet kent plaatjes van je vormen in hun hoofd ..)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ons plafond in de slaapkamer heeft dezelfde kleur!
    Toen we het pas schilderden, hadden we even schrik dat het wat te "smurfig" werd, maar nu de muren een zandkleur hebben, geeft het een perfect vakantie-gevoel!
    En die jas: zo leuk! Als ik een vestje te chicque vind, draag ik er een sweater met kap onder, of een rommelig t-shirt, dan gaat dat wel over ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooie verhaal!

    Grappig als ik jou verhaaltje zo lees over de voorliefde van 2ehands kan ik me helemaal inleven hierin.Al in mijn jonge kinderjaren(ben nu 31)was ik altijd op zoek naar materie met een verhaal erachter en ging dan ook heeel graag naar het waterlooplein om te scharrelen.En nu is dit idd de ijhallen markt.
    En de kleur turquouise is zeker prachtig!
    Gr.Anne Jorinda

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)