maandag 4 juli 2016

Laundry day


Een van de eerste dingen die mij opviel in het buurtje
waar we zaten in Lissabon was de was, oh mijn hart
sprong werkelijk op van al die was aan de lijnen
die aan elk huis bevestigd zijn (samen met de 
elektriciteitsdraden, ohoh dat kwam mij nogal
gevaarlijk toe, maar daar gaat dit verhaal niet over)
Ik weet ook niet waarom ik zo blij wordt van welke 
waslijn dan ook, misschien was ik in mijn vorige 
leven (haha) wel een wasvrouw en dan waarschijnlijk
tot mijn bijzonder grote plezier..
Als ik dan geleefd had in Lissabon, ging ik
waarschijnlijk elke dag naar de openbare wasserij


Zoals die er nog was, verderop in het straatje waar
wij logeerden, dan liep ik elke dag door de 
smalle straatjes met mijn mand vol en maakte ik 
een praatje met de vrouwen die ik tegenkwam,
waarschijnlijk roddelden we ook wat, zo van,
hoorde je het al van die en die, en bespraken wij
de dagelijkse dingen als de vis is wel heel duur
en klaagden we over van alles en nog wat, 
pijn in de rug, een lastige echtgenoot, dat soort dingen.


Vervolgens zou ik dan mijn was doen in een van 
de stenen bakken van de was plaats, samen met 
alle andere vrouwen en als gedaan was, zou ik
met mijn mand vol weer teruglopen door de straatjes
(waar ik weer een praatje zou maken met een ieder
die ik tegenkwam en zeggen; weet je al dat..:-)
Thuis gekomen zou ik de was aan de lijntjes 
aan het balkon ophangen en het tevreden zien wapperen.
Natuurlijk is dit geen pleit voor het wassen met de hand,
ik ben blij dat ik een wasmachine heb, maar 
het hele sociale aspect spreekt mij zeer aan,
ik vind het wel eens eenzaam zo in de grote stad.


Vanzelfsprekend heb ik het zelf ook even geprobeerd,
een wasje in de wasbak van het appartement en het 
daarna opgehangen aan de lijn bij het raam.
Wel een gek gevoel om je was zo naar buiten te zwiepen
en het dan op te hangen, maar oh wat een mooi zicht.

Ik ga meteen maar eens een wasje doen, helaas 
moet ik het op een rekje hangen en kom ik ook niemand tegen
terwijl ik dat doe, maar in gedachten zal ik bij
alle wasvrouwen in de straatjes van Lissabon zijn..

Ik wens je een fijne dag
-X-

5 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal, Ingrid. Ik voel helemaal met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh en dat net vandaag, ik ben ook de was aan het doen en het ziet er zonnig genoeg uit om de was buiten te hangen straks! Dat vind ik altijd een hoeraatje waard :)
    (Nadeel: als het toch gaat regenen moet het er allemaal snel weer af, haha)
    Fijne dag!
    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn wasje hangt ook al weer buiten te wapperen. Wat een heerlijk gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de was buiten hengen vind ik al zo heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha wat vind ik het fijn dat ik niet de enige ben, die dat fijn vind, de was te zien wapperen aan eender welke lijn! Vandaag kon het weer hè, helaas had ik maar twee wasmachines vol want er had er nog wel eentje bij gekund :-). En dat na zoveel regenachtige dagen.

    Natuurlijk ziet alles er in een land als Portugal of Italie veel mooier uit, zoals op jou foto, maar ach... wat zou dat! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)