dinsdag 17 februari 2015

The orange notebook..


Voor het boek Vive la vie had ik een oranje notitieboek,
waar ik alles aangaande het boek in schreef en tekende.
En nu ligt er ineens zomaar een tweede notitieboek
op mij te wachten, dat komt zo: 
Vorige week donderdag had ik een afspraak
met mijn uitgever en de brandmanager
niet dat ik een brand (merk:) ben of heb maar zij is
degene die de publiciteit van de boeken doet.
Ondanks het feit dat het hele leuke vrouwen zijn 
en ik ze al vele malen zag, 
vind ik het toch altijd een beetje spannend..


Wij hadden een bijzonder leuk gesprek,
er werd wat gebrainstormd (ik weet niet of dat een woord is)
en allerlei mogelijkheden werden besproken.
Het leuke aan zo'n verkennend gesprek vind ik
dat elk idee genoemd kan worden, ook al lijkt het gek..
Het is zoiets als een pyramide, je begint heel breed
en gaandeweg het gesprek worden dingen weggestreept,
wordt er gereageerd op elkaar en uiteindelijk
blijven er een paar goede plannen over..


Net als in mijn eerste notitieboek, de gekste dingen 
staan erin, elk idee wat ik had, schreef of tekende 
ik er meteen in, uiteindelijk heeft misschien wel
80% van alles wat erin staat het boek niet gehaald..
Alle tekeningen enzo die je hier ziet
komen uit dat notitieboek.
Maar uit elke aantekening is iets voortgekomen
hoewel misschien in een hele andere vorm.
Op de een of andere manier zet het je fantasie open
als je (in zekere zin) maar lukraak bezig gaat..


Als mensen mij vragen hoe kom je op een idee,
is het enige antwoord wat ik kan geven;
begin gewoon Ergens, waar dan ook..
Je zou kunnen denken je dat al het werk wat je deed
en nooit ergens zal verschijnen, voor niets deed
(zo heb ik hier nog een stapel tekeningen liggen
van ongeveer een centimeter of 10 dik,
waar niets mee gedaan werd
en een mand vol handwerk wat het allemaal net niet is..)
maar dat is niet zo..


Als je vrij aan het werk gaat, jezelf niet beperkt,
en heel breed denkt, sta je veel meer open,
geef je jezelf de mogelijkheid om alles te verkennen..
En gaandeweg ontstaat er een Goed Plan
en weet je steeds duidelijker wat het moet worden..

Enfin, de uitkomst van het gesprek bij de uitgever
was verrassend, ook voor mij, mag ik wel zeggen..
Dus ik heb een nieuw oranje notitieboek,
er staan al een paar dingetjes in, Zomaar ideetjes
die het uiteindelijk waarschijnlijk helemaal niet gaan halen..
Het is jammer maar ik kan nog niet zoveel zeggen
over het hele plan, (het begin van de pyramide enzo;-)
wel dat het iets anders wordt dan mijn eerste twee boeken..


En nu ik het toch over boeken heb,
mijn dochter Judith geeft een gesigneerd (door mij;)
Vive la vie boek weg op haar blog..
Je kan haar volgen via Bloglovin en een 
reactie achterlaten, dat kan ook via Instagram.
Ik moet zeggen dat ik met stijgende verbazing
en natuurlijk ook wat moederlijke trots haar blog volg,
echt heel leuk en gevarieerd!

Vanaf vandaag zal ik het grote oranje boek (haha)
weer overal met mij meenemen en zal het zich langzaam
vullen met tekeningen, patronen en gedachten,
want een goed idee laat zich niet sturen.
Het komt en gaat wanneer het zin heeft of ik nu hier
op de bank zit of heel ergens anders ben,
en als het komt...wil ik het graag vangen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

19 opmerkingen:

  1. I doe mee hoor op Judith's blog. Inderdaad heel leuk en gevarieerd. Ik vind het vogeltje op de eerste foto zo leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe plan...
    Goeie groet, Desiree.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow wat leuk. Ik ben dol op je boeken. Van de tekeningen word ik helemaal blij. Ben erg benieuwd.... liefs Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig dat je weer in een oranje notitieboek gaat beginnen. Creativiteit overkomt je een soort van en dat is fijn. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hele goedemorgen en wat een goed nieuws om de dag mee te beginnen :) Gefeliciteerd! En dan is het ook nog eens een dag om lief te zijn (stond in de krant vandaag)...
    Nu komen de sponsors vanzelf bij jouw aan de deur,
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit klinkt heerlijk. Geweldig om zo met twee vrouwen om tafel te zitten en te brainstormen over iets creatiefs. Over iets wat jij verder vorm gaat geven en met enthousiasme aan gaat werken. Met aan het eind een doel, dat nu nog enigszins een verrassing is en via jouw oranje notitieboek steeds duidelijker gaat worden.
    Geniet met volle teugen van alles wat er op je pad komt en je inspireert. Je gaat de twee dames en ons als je volgers vast weer verrassen.
    Tof als je hiervoor door twee dames wordt gevraagd. Mij lijkt het in ieder geval een droom.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,

    Wat leuk en bijzonder dat je ons deel uitmaakt van het begin van je boeken! Erg leuk om te lezen en te horen hoe dit tot stand komt.
    Ik wens je heel veel plezier en succes met al je leuke ideeen op te schrijven in een nieuw oranje boekje en zie nu al uit naar je volgende boek!
    Lieve groet, Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vertel je leuk en inspirerend over je werkproces! Ik ben benieuwd wat hier weer uit zal komen.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om te lezen en te zien hoe je dat allemaal doet. En ik denk dat zo'n oranje boek ook nu nog heel leuk is om door te kijken.
    Ik ben heel benieuwd naar je komende project. Wordt ongetwijfeld weer mooi, origineel en inspirerend. Succes en veel plezier met de pyramide... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geweldig dat er weer een boek van jou komt. Het lijkt me heerlijk als je zo kunt tekenen in een oranje boekje waar je ook bent. De inspiratie komt waar hij komt. Succes met het proces en ik zou het leuk vinden als je ons soms op de hoogte houd.
    Groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat je weer een nieuw project hebt, gefeliciteerd en leuk dat we dit allemaal mogen volgen, met zoveel mooie foto,s en tekeningen, wat zou ik graag eens in je oranje schetsboek bladeren :) .Vorige week heb ik nog iets leuks gevonden bij de kringloop, een oude Engelse tijdschrift van Molly makes, toen ik er thuis doorbladerde zag ik dat er een artikel van jouw in stond met hele mooie foto's.Ik word helemaal blij van al die kleurtjes.Ik kijk nu al uit naar je volgende publicaties. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Ingrid
    Wat goed zeg. WEER een boek. Je gaat als een speer he. Fantastisch wat een uitdaging weer. Inspiratie en fantasie daar ontbreekt het je niet aan. Dat moge duidelijk zijn.
    Volg Judith ook en inderdaad een leuk gevarieerd blog.
    Krijg trouw haar mailtjes binnen.
    Je kunt trots zijn op je meisje.
    Jij succes met alles. Komt wel goed.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke vooruitzichten! Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, spannend!
    Groetjes,
    Marièlle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Verheug me er nu al op! Prachtige omschrijving van hoe inspiratie werkt en dat dat ook gewoon hard werken kan zijn. Heel veel plezier met het vullen van dit oranje boek!
    warme groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk zo'n notitieboek met (aan)tekeningen, ideeën, krabbels....... en er is uiteindelijk een erg mooi boek mee gemaakt. (ik kreeg Vive la Vie afgelopen maand voor m'n verjaardag). Dus ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat die voort zal komen uit dit nieuwe notitieboek!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Precies wat ik nodig had, deze inspirerende blije aansporing. Ik ga op zoek naar zo'n boek en ga ook een bescheiden poging doen om dat wat in mijn hoofd zit uit te beelden. Gewoon, door te beginnen.
    Dankjewel (je lijkt wel een inspiratiecoach!)
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooi ben heel benieuwd waar het aankomende in vewachte nieuwe boek over gaat spannend vive la vie is erg
    leuk vond vooral de persoonlijke stukjes en ervaringen erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)