dinsdag 10 februari 2015

Messages from the past..


Van het weekend vond ik op de IJ hallen rommelmarkt,
een paar telegrammen die er wel heel bijzonder uitzien.
Ik heb ooit zelf een keer een telegram ontvangen
en dat was om mij te feliciteren met de geboorte
van mijn zoon Daan.
Maar dat was gewoon een wit papier met 
soort van getypte letters er op, er stond zoiets op als:
Volle maan is er (dat was ook zo :) gefeliciteerd
met je zoon van Ome Hans..
Heel erg leuk maar het leek in niets op deze
Belgische telegrammen uit begin jaren 50..


Los van het feit dat er prachtige tekeningen op staan
zijn de teksten wel heel erg wonderlijk,
deze is in het Frans maar op de eerste staat bijvoorbeeld:
"Heden avond nog besproeien wilt ge later 
het bloempje zien bloeien.. " 
En dan nog wel als afzender de Apotheker...
ik heb geen idee wat daar mee bedoeld wordt
(ik vraag me af of de ontvanger het snapte:)
en al helemaal niet waarom het per telegram
verzonden moest worden, een kaartje had
wel volstaan denk ik zomaar..


En wat denk je dan van deze, ik heb geen idee
of dit typische Belgische humor uit de jaren 50 is,
of dat er sprake is van een geheime code,
die ik niet kan kraken (haha)
Misschien zijn ze wel helemaal niet echt en zomaar
voor de lol gemaakt, ik heb geen idee..
Ik vind ze er, hoe dan ook, gewoon mooi uitzien.


Bovendien vind ik het idee van een telegram heel romantisch
als ik deze zie, zie ik meteen de telegrambesteller voor me..
Met een zwart uniform aan  met een embleem
van de Koninklijke telefoon en telegraaf maatschappij
en gouden knopen (daar is hij heel trots op)
Ik zie hem fietsen met zijn zware tas
schuin over zijn schouder, zijn pet een beetje scheef op.
De panden van zijn overjas (ja, toen had men
 nog overjassen) wapperend achter hem aan.
Dat hij dan, licht buiten adem, ergens aanbelt en 
met een ietwat plechtig gezicht de telegram overhandigt
aan een huisvrouw in een gebloemde schort
(ach, denkt ze, als ze de bezorger ziet in zijn mooie pak,
had ik nu maar mijn krulspelden uitgedaan..)
die heel verbaasd kijkt, want ze 
krijgt nooit een telegram..en oh wat had ik graag
haar gezicht gezien toen ze de tekst las..


Ach wat is het jammer dat het telegram
helemaal uit zwang is geraakt, maar misschien
moet ik proberen de romantiek van het smsje te zien ;)

Mocht je eens zin hebben om een telegram te ontvangen
(ik kan helaas de blozende bezorger noch de overjas
bijleveren) laat dan een berichtje achter.
Ik zal dan naar een van jullie zo'n prachtig
doch enigszins raadselachtig telegram opsturen
(waarbij je de tekst dan maar niet persoonlijk moet nemen)

Ik wens je een fijne dag, en denk eraan:
Vare recht zonder schokjes ;)
-X-

28 opmerkingen:

  1. Heel leuk! Die met de 2 kindjes aan de deur heb ik zelf ook. Mijn ouders kregen ze met gelukwensen voor hun huwelijk in 1963. Ik vermoed dat enkele van de versjes ook bestemd waren voor jonggehuwden. Ik koester mijn kleine hoopje telegrammen ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook huwelijkswensen en de teksten zijn 'enigszins' sexueel getint lijkt me. Vooral Godelive met de brokjes vind ik enig maar de anderen ook, de eerste is ook nogal egdurfd .....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtige plaatjes op de telegrammen! de tekst maakt mijn speurzin wakker. Ik vermoed dat de apotheker een vruchtbarheidstest heeft afgenomen en u een advies geeft. En dat boekje met 12 plaatsen, zou dat over een trouwboekje gaan?
    Heel erg bedankt voor je mooie berichtjes iedere dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig vind ik deze telegrammen! Ik heb er zelf ook een in huis. Toevallig zag ik deze week het telegram met de vier dames op markplaats voorbij komen en die had ik bij mijn bewaarlijstje gezet ;-).
    Ja, heel grappig zijn die teksten en ik zou ook zo graag eens even voor me zien aan wie ze zijn bezorgd. Wat zou het leuk zijn, als je af en toe eens in een tijdmachine zou
    kunnen stappen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die goede oude tijd... sporadisch krijg ik nog analoge post, een vakantiekaartje of verjaardagskaart. Ik heb ooit een telegram ontvangen bij mijn geboorte, maar dat was ook zo'n saaie witte. De afzender was koningin Beatrix, omdat ik gelijk met haar jarig ben hihi. Dit zijn wel hele mooie, was vroeger vast een feestje als je deze ontving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat enig....en zo leuk dat je er een met ons wil delen! Ik zou er wel heel graag eentje willen hebben! Maar ik gun het een ander ook hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelfs zonder tekst zijn het al kunstwerkjes. Prachtige tekeningen. De teksten maken het nog intrigerender; die rokjes en broekjes, kostelijk gewoon. Geweldige vondst, je kunt je er uren mee vermaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi, die telegrammen ! Wij hebben drie jaar in Belgiƫ gewoond in Den Haan, vlakbij Jabbeke en nog meer plaatsen, die ik las op de telegrammen. In Nederland waren ze altijd kleurloos, maar er zitten er nog veel in ons "receptie-album" van 55 jaar geleden !
    Ik wil wel zo'n Belgisch berichtje ontvangen. Fijne dag en groeten, Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grinnikend met een kop koffie... Misschien de telegram weer in ere herstellen? Ik ben voor :)
    Moest wel meteen denken aan de film Sissi waarin ook een telegram wordt verstuurd. Zo leuk...
    Fijne dinsdag (ook al is het nu grauw en grijs)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. volgens mij gaat die over het boekje met 12 plaatsen over het trouwboekje waar plaats op is voor 12 kinderen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit zijn wel hele mooie exemplaren....ben gek op die nostalgische plaatjes! Toch blijft het mooiste telegram dat ik zelf ooit zag een hele ouderwetse Hollandse met alleen maar zwarte letters op inmiddels vergeeld papier: van mijn oma aan mijn opa die op de grote vaart zat om hem te laten weten dat ze was bevallen van hun eerste kindje, mijn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzettend gaaf! Hoe cool zou het zijn als we nog steeds dit soort kaartjes naar elkaar sturen, hihi?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gave telegrammen! Super die teksten in rijmvorm! Bedankt voor het delen, leuk dat we mochten meegenieten. Maar ik gun ze een ander, hier belanden ze in een la. Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke plaatjes, zo wil je wel een bericht ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook maar 1 x in mijn leven een telegram ontvangen , van mijn broer op onze trouwdag ( vraag me nu af of hij er dan niet bij was ? )
    Maar die was ook niet zo mooi als deze exemplaren !
    En die teksten echt geweldig ! Vooral met jouw verhaal erbij !
    Dank je voor dit leuke verhaal šŸ˜Š

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijkt me enorm gaaf, wƔt een vondst. Je zou bijna alleen al voor de tekeningen een telegram versturen. Eet veel en houdt u sterk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooh een telegram, heerlijk natuurlijk zou ik er een willen ontvangen, met al dan niet begrijpbare tekst. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. They seem so romantic don't they? But any message can be romantic if the text is right!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is eigenlijk best wel jammer dat er geen telegrammen meer bestaan. Ik zie trouwens die telegrambezorger helemaal voor mij na jouw prachtige omschrijving. Hij kon zo voor mijn deur staan en ik zou hem direct herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O, wat leuk! Ik was zaterdag ook in de IJ-hallen en heb die telegrammen ook met be- en verwondering bekeken. ik had je dus tegen kunnen komen begrijp ik :-) ik was er tussen half 11 en twee ongeveer. Ben voornamelijk met piepbeesten thuisgekomen (een afwijking hahaha).

    groetjes, Angelien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Plaats voor 12 in het boekje: daarmee bedoelen ze in Belgiƫ het aantal vakjes in het trouwboekje, bestemd om de kindertjes in te schrijven. En de verzender wenst je heel mooi 6 jongetjes en 6 meisjes. Romantisch?!?
    Het telegram van de geheimzinnige apotheker wil ik wel winnen.
    Jeannine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vroeger konden er inderdaad 12 kinderen bijgeschreven worden in je trouwboekje, in de nieuwere maar 10, dus wij hebben een inlegvel in ons trouwboekje met de jongste twee erop!
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oooo, zo leuk! Dat zou ik ook eens willen vinden op een rommelmarkt... :) Dank je om te delen met ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Erg leuk telegrammen, ik waag een kansje

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een mooie plaatjes met rare praatjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. In Belgiƫ waren deze vast geliefd. Ook in mijn Onuitputtelijk Rariteitenkabinet zijn deze mierzoete en zachte huwelijkswensen te vinden.

    http://www.mevrouw-r.nl/blog/?p=178

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)