maandag 23 februari 2015

Don't be afraid..


Toen ik een jaar of zeven was, ging ik een keer
mijn bed uit, waarschijnlijk omdat ik bang was 
voor de rozen op de gordijnen, daar scheen het licht van
een lantaarnpaal op, en ik zag er allerlei boze gezichten in..
Beneden zat mijn moeder naar De Onedin line te kijken
(iets met zeemannen en een schip) daar ving ik iets op
over de gele koorts en hoewel ik helemaal niet begreep
wat het was, zag ik dat iedereen er bang voor was..
Sindsdien was ik niet alleen bang voor rozengordijnen
maar ook dat de gele koorts Ineens tevoorschijn zou komen..
Voor mijn gevoel was dat het begin van een lange reeks 
dingen waar ik bang van was..


Ik ben bang geweest van vlinders, enge films, honden,
mensen met maskers op, ik ging niet naar de kunstacademie,
hoewel ik werd aangenomen, maar ik vond de mensen
daar zo intimiderend, hoogtes, dichte bossen..
Ik was bang dat men mij niet aardig vond,
dat ik het verkeerde deed, dat men zou denken:
wat doet zij nu hier? 
Ik was bang om bedrogen en verlaten te worden,
om daar de mand te vallen (als je mij nu vraagt
welke mand, geen idee, echt niet :)
Ik was bang om mijn baan te verliezen,
mijn huis kwijt te raken, onder de brug te eindigen
dat er iets met de kinderen zou gebeuren
 grote mensenmassa's, om ziek te worden, 
dat ik de dingen niet goed begreep, en anderen mij niet..
En ga zo maar voort, het is een eindeloze lijst,
het gekke van dit alles is, dat ik het Allemaal
ben tegengekomen (behalve dat onder de brug wonen,
maar dat kan altijd nog, haha)
 en dat ik hier gewoon dit bericht zit te typen...
Gewoon veilig en Wel in mijn eigen huisje, en dat ik 
op de een of andere manier dat allemaal overleefd heb..


Zoals iemand ooit tegen mij zei (als beeldspraak)
stel je krijgt pech met de auto op een landweggetje,
je weet niet wat je moet/kan doen, denk je dan echt
dat je daar twee jaar later nog steeds staat..
Met andere woorden er komt altijd wel een oplossing
of het loopt toch heel anders dan je vreest
(meestal valt het allemaal reuze mee,
en is het vaak onverwacht bijzonder leuk)
Dus nu zo aan de vooravond (voorochtend ;) van mijn 
verjaardag dacht ik daar zo eens over na..
En het kado wat ik mezelf ga geven is dat ik met vertrouwen
de dingen die op mijn pad komen tegemoet ga treden.
Onbevreesd zou nog fijner zijn, maar 
waarschijnlijk zal ik altijd wel een schrikachtig type blijven...
De laatste jaren heb ik mijn eerst stappen al 
gezet op het Dat pad, en het gaat best goed, eigenlijk..
Mijn volgende project is er eentje wat ik
nooit gedurfd zou hebben als ik al niet 
begonnen zou zijn aan het Pad van vertrouwen
waarop het allemaal best wel goed zal komen
en waarbij ik mijn veilige nest zal moeten verlaten..
(maar ik hoop werkelijk niet dat ik de gele koorts
tegen zal komen, haha, grapje:)

Nu kan ik je op deze maandag wel meegeven,
dat je niet bang hoeft te zijn (voor wat dan ook)
maar dat is tegen mij ook zo vaak gezegd,
je zal uiteindelijk zelf je weg moeten vinden.
Daar wens ik je natuurlijk wel veel succes en plezier mee.
-X-

22 opmerkingen:

  1. Wat kun je de dingen toch prachtig verwoorden.
    Veel plezier met appeltaart bakken voor morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi ja 'what one fears, one kills' had ik als spreuk op mijn toilet hangen en het is echt waar. Daar waar je energie in steekt, wordt groter. Dus daarom is het beter te vertrouwen dat de veranderingen die op je pad komen voor je hoogste goed zijn. Maar ook dat als je je energie steekt in goede dingen dat het er alleen maar beter op wordt.
    Als je altijd klaagt over dat je bijvoorbeeld ziek bent zul je het ook blijven. Als je de goede kanten ervan kunt belichten zullen die meer worden...
    Dus fijn om te lezen dat je in vertrouwen je pad bewandelt zodat de dingen waar je bang voor bent niet gaan uitkomen omdat je daar je energie in steekt. Steek het maar in vertrouwen, in overvloed, in alles wat goed is! Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi cadeau, daar kan je veel plezier van hebben! Fijne "oudejaarsdag" gewenst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Ingrid,

    Hoe diep deze woorden mij raken, juist deze ochtend, daarvoor wil ik je bedanken. Hier ook een bang uitgevallen meisje, dat op het moment grote moeite heeft om dat Pad van Vertrouwen te bewandelen. Maar jouw woorden sterken mij...Ik wens je alvast een fijne dag morgen, maar ook voor vandaag natuurlijk!

    Lieve groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo herkenbaar...ik had het bijv met autorijden bij het invoegen van een voorrangsweg,was altijd bang dat ik er niet tussen zou komen. Totdat mijn broer een keer zei;hebje ooit een auto onder het stof bij zo'n weg zien staan,nooit meer last van die angst ggehad.Fijne verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Ingrid
    Wat heb je het weer mooi gezegd en wat zou ik graag zo ver zijn als jij. Helaas heeft mijn angst de overhand.
    Fijne Oudejaarsdag.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, het is alsof je deze post voor mij geschreven hebt. Ik ben net als jij een schikachtig type. Maar langzaam gooi ik dat van me af. Het is bevrijdend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Ingrid,
    Vast een fijne verjaardag! Hoe herkenbaar wat je zo treffend beschrijft! ik heb me ook zo vaak laten leiden door angst en het gekke is, het een durf ik moeiteloos en bij het het ander vliegt de angst me bij voorbaat al naar de keel. Zelf bloggen bij voorbeeld vind ik zo eng! Toch ga ik binnenkort mijn blog online zetten (als ik durf.....) Ik ben erg benieuwd naar je volgende project! Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ingrid, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Heel veel plezier alvast. Wat ben je heerlijk eerlijk over je eigen angsten. Ik ben ook voor een aantal dingen bang. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ontroerend............... en zo herkenbaar.............
    Morgen een fijne dag!
    Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn om je verhaal te lezen; fijn, omdat je het zo goed beschrijft; fijn, omdat het zo herkenbaar is (inclusief het niet naar de kunstacademie durven gaan ;-)], fijn, omdat je het hanteerbaar maakt; fijn, omdat je laat zien dat het je uiteindelijk niet hoeft te overheersen.
    Fijn om de week zo te beginnen!!
    Voor jou, dank hiervoor en een goede oudjaarsdag en hele FIJNE verjaardag gewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pfoe, die komt aan...
    Wat mooi geschreven ( slik ), en nogal herkenbaar.
    Ik weet wel dat altijd alles goed komt, maar toch hè?
    Je bent evengoed heel dapper hoor :-)!
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel herkenbaar! Het is wel een stuk verbeterd nu maar iets wat ik nooit zal doen(denk ik ;)) is vliegen, ik krijg het al benauwd als ik eraan denk. Maar dat is ook nergens voor nodig want ik hoef niet naar Verweggistan en verder kan ik overal wel met de trein en bus komen. :))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi geschreven! Ik wens je een fijne wandeling op je pad van vertrouwen! En een heel fijne verjaardag!
    Groetjes Monique.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ingrid, alvast heel veel succes met de dingen die op je pad gaan komen.Al vermoed ik dat die niet in Nederland zullen zijn als je er huis en haard voor moet verlaten ( Marokko misschien ? ) Als je er maar veel plezier aan beleeft en weer terugkeert naar je veilige huisje is er niets om je zorgen over te maken. Ben blij dat we er zo te lezen allemaal wel last van hebben. Ik wens je alvast een fijne verjaardag! Alles komt goed !
    Groetjes Lizet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zoooo, dat is raak... dank voor deze overpeinzing.
    Gefeliciteerd alvast met je verjaardag!
    warme groet,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. als het is wat ik denk dat het is: ultreia, buen camino (cigueñas zijn talrijk daar)
    als het dichterbij is (ook in herwijnen kom je ze tegen, ooievaars): mooie tocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat mooi en openhartig geschreven. Heel herkenbaar ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi en oprecht geschreven en wat herken ik veel. Heel veel plezier met je nieuwe uitdaging! Gewoon in de vrije val X Wimke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor dit prachtige blogbericht!
    Veel Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)