woensdag 4 februari 2015

Daily life...


Zo af en toe kijk ik naar het nieuws,
en oh wat een ellende, ik vraag me soms af
waarom ik eigenlijk kijk, want ik weet eigenlijk 
helemaal niet wat ik aan moet met die informatie.
Zo hoorde ik gisteren over de piloot in de kooi,
en dat beeld haakte zich vast in mijn hoofd..
zo'n duistere en kwaadaardige daad.
Ik was er ontdaan van en ik probeerde mijn gedachten
te ordenen, maar ik kom er niet helemaal uit,
dit allemaal is werkelijk Buitencategorie Verdrietig..


En terwijl ik daar zo, zittend op de bank,
in mijn eigen kleine veilige cocon zat,
voelde ik een lichte neiging mij terug te trekken
nooit meer naar het nieuws te kijken,
de wereld buiten te sluiten en mij enkel nog
omringen met mooie dingen en lieve mensen..
Maar toen was daar ineens het beeld van de mensen 
die ik zag in Marokko..
Wat mij het meeste trof was dat, ondanks het feit,
dat hun leefomstandigheden zo anders zijn,
het op de een of andere manier zo hetzelfde was..


Ze zijn op weg, omdat ze aan het werk zijn
of om een praatje te gaan maken met de buurman,
de was wordt opgehangen, kinderen spelen,
er zitten wat vrouwen te kletsen terwijl ze thee drinken..
iemand loopt met een bos takken op zijn rug,
omdat de kachel vanavond moet branden en er worden
boodschappen gedaan op de markt.
Zijn de meeste mensen niet gewoon bezig 
om de boel gaande te houden en heeft een ieder
niet dezelfde kleine wensen..?


Zoals een huis, iemand om lief en leed 
mee te delen, dat het goed gaat met je kinderen
en een zekere mate van welvaart en welbevinden..
Dat is het beeld wat ik vast ga houden,
al die mensen die gewoon bezig zijn en hetzelfde 
willen en voelen als jij en ik.
Dat er vreselijke dingen gebeuren is iets wat 
ik moeilijk kan plaatsen en ik al helemaal 
niets aan kan doen..wat zou ik kunnen doen?


Het enige wat ik kan doen, denk ik,
is mijn eigen mini-universum draaiende te houden
en Goed te doen waar ik kan..
Net als al die andere ontelbaar vele anderen
overal op de wereld, die geen enkel kwaad in de zin hebben..

Oh my, dit is een ingewikkeld verhaal,
ik weet ook niet of ik mijn punt
duidelijk heb kunnen maken, ik hoop het..
Ik was ook helemaal niet van plan er hier iets 
over te zeggen, maar het raakt me steeds weer 
als ik het nieuws hoor en zie..

Ik wens je een fijne dag
en misschien een moment om even stil te staan
bij de mooie dingen in je leven..
(dat hoeft niet hoor, het is zomaar een ideetje :)
-X-

34 opmerkingen:

  1. Oh wat een prachtige fotoos weer. Wij hebben geen tv dat scheelt al een hoop. Ik lees ook geen kranten meer hoor af en toe van Thom nieuws maar ben ook geneigd me terug te trekken in mijn eigen creatieve wereld. Behalve toen op 7 januari daarvan heb ik lang last gehad, misschien ook omdat ik zo vaak in parijs kom en die buurt zo goed ken en omdat we het blad lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens fijne dag verder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt je punt heel duidelijk gemaakt en ik ben het helemaal met je eens. Wat ik zelf vaak maar probeer te denken is dat de meeste mensen die midden in zo'n onrustig gebied ergens in de wereld wonen ook liever gewoon hun ding doen, hun kids naar school brengen, hun huis aan kant houden, werken en het fijn hebben. Mijn kinderen zijn geboren in Nigeria en als ik al die beelden zie van Boko Haram en zijn aanhangers die daar dood en verderf zaaien is mijn hart bij al die mensen daar die dat moeten aanzien en meemaken en die liever gewoon hun leven leiden zonder al die ellende. Ik ben nog steeds overtuigd dat de meeste mensen op deze wereld goede mensen zijn. En hoe meer goede mensen goed blijven doen hoop ik dat de kwade minderheid ooit het onderspit delft
    Groet, Marièlle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar. Afgelopen zomer was ik vier weken op reis en heb ik me even afgesloten voor het nieuws. Dat beviel zo goed, dat ik sindsdien het nieuws niet meer volg. Mijn man doet het wel, dus als er echt iets belangrijks is krijg ik het wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kijk dagelijks naar het nieuws. Maar de berichtgevingen van deze onmenselijke gruwelijke daden brengen mij ook zo van mijn stuk. Als ik dan veilig in mijn bed lig bid ik voor deze mensen die dit allemaal moeten ondergaan. Ik weet zeker dat geen mens op de wereld is gebracht om onthoofdingen en verbrandingen te moeten krijgen. Ik probeer net als jij aan al het goede in de wereld te denken. En aan alle mooie dingen als de natuur en lief zijn voor elkaar. Dank je voor je mooie woorden vandaag. Dat helpt.
    liefs Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had precies hetzelfde, bedankt voor je verhaal, het helpt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor ik snap hem helemaal. Ik kijk al jaren geen journaal meer, het echte dramatische nieuws bereikt me toch wel. Ik sluit me gewoon af voor alle ellende en wil me vooral richten op alle moois en goeds wat in de wereld gebeurt. Dat vind ik veel belangrijker, ik las net bij 'gewoon hannah' eenzelfde blog ;). Dat wat je aandacht geeft groeit, dus geef ik alleen aan het positieve aandacht. Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijna de hele nacht kon ik niet slapen door al die ellende in de wereld. Soms zou ik ook niet meer naar het nieuws willen kijken en de krant niet lezen, maar of dat helpt ?
    Creatief bezig zijn is toch weer hulp. Dankjewel voor je goed gekozen woorden. Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel herkenbaar, ik heb daar ook heel veel last van. Ik kijk ook lang niet altijd journaal en ik word ook naar van al die ellende en ik heb ook geen idee wat we hier allemaal mee moeten. En ook ik heb de neiging om me in mn eigen wereldje terug te trekken. Maar misschien is dat ook helemaal niet erg. Ik vind het een goed idee om meer te genieten van de kleine dingen om me heen. groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt je punt zeker duidelijk gemaakt en ik dank je ervoor. Ik ben er ook mee bezig, maar vind het moeilijk om onder woorden te brengen. Ook ik denk dat we alleen kunnen proberen, elke dag weer opnieuw, om in ons kleine wereldje het leven zo positief mogelijk te leven. Ik weet dat kwaad bestaat, maar begrijp er totaal niets van en het maakt me vaak wanhopig.
    Als ik dan jouw woorden lees en de woorden van de mensen die voor mij reageerden, doet dat goed.
    Liefs, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo herkenbaar. Ik denk er zelfs over te stoppen met het lezen van de krant... De ellendigste berichtjes blijven zo hangen in mijn hoofd.
    Terwijl ik een optimist in hart en nieren ben. Altijd kom je wel aardige, behulpzame mensen tegen, maar ja, de ellendelingen verpesten het in deze wereld.
    Moeilijk...
    Liefs, Mar10.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Minsteens 90% van de wereldbevolking bestaat uit gewone wensen die graag gewoon en gelukkig leven. Een handvol gekken (helaas vooral macho-mannen) verpesten het voor al die welwillende mensen. Wat hen bezielt zullen we nooit begrijpen.

    Geniet van de kleine geluksdingen in het leven, doe goed in de mate en op een manier die bij je past en laat je niet teveel beïnvloeden door alle negativiteit in de wereld waarop jij en ik geen invloed hebben.

    Liefs een een knuffel (van afstand), Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kijk geen journaal en actualiteiten, ik kan er ook niks mee en als je het echt laat doordringen wordt je er depressief of verdrietig van dus moet je je afsluiten en dat stompt op den duur af. Daarbij is het nieuws zeer selectief want wie kiest wat ervoor komt? Het is ook bijna altijd het slechte nieuws, alsof er geen goed nieuws zou zijn. Onzin natuurlijk. Goed nieuws blijkt oninteressant. En dus krijgen we de lelijkheid voorgeschoteld..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ingrid, wat schrijf je dit weer treffend op! Laten we verder gaan met lief zijn voor elkaar en de boel draaiende houden. En ken je sublime.fm? Daar hebben ze het nieuws van de vooruitgang :)

    Zonnige groet,
    Matty

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En of je je punt hebt gemaakt, ik herken zò wat je schrijft en hoe het voelt! Dank voor deze overpeinzing,
    warme groet Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Of je even in mijn hoofd hebt gekeken ....
    Heb mezelf voorgenomen om me er ook meer voor af te sluiten en vooral niet meer naar de beelden te kijken !
    De wereld lijkt af en toe wel gek geworden en de dingen die er gebeuren zijn zo bizar .
    Volgens mij ligt het grote verschil dat je er vroeger wel eens iets van hoorde en het altijd ver van je bed was .
    Nu wordt je ( of je wilt of niet ) op dezelfde dag nog geconfronteerd met beelden die je helemaal niet op je netvlies wilt hebben 😥 .....
    Je hebt het super verwoordt !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had hetzelfde als jij, ook al heb ik geen beelden gezien, toch heb ik beelden in m'n hoofd, afschuwelijk! Wij hebben geen tv maar kijken af en toe journaal op de computer. Ik heb ook besloten om dit maar even niet meer te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Ingrid
    Kijk er niet meer naar wordt er alleen maar depressief van en slaap er slecht van. Ben toch al een vrij tobberig type
    Probeer het op mijn eigen manier de wereld toch een stukje beter te maken. Een lief woord, een kaartje versturen, mensen die eenzaam zijn regelmatig te bellen of een bloemetje te sturen. Zijn maar kleine dingen en het lost de ellende niet op geeft me toch een goed gevoel.
    Jij bent ook veel te teerhartig en gevoelig.
    Is geen slechte eigenschap hoor zo moesten meer mensen zijn.
    Lieve Ingrid niet te veel tobben hoor.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hartstikke duidelijk en zo voel ik het ook...
    Proberen je eigen omgeving leuk te maken / houden is al heel wat denk ik...
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, je punt is heel duidelijk. Sommige dingen en sommige mensen zijn gewoon onbegrijpelijk.
    Liefs,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben die het nieuws liever niet meer volgt. En aangezien manlief al het nieuws volgt, blijf ik toch nog een beetje op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik begrijp wat je wilt zeggen. Of liever gezegd, ik voel het. Die enormiteiten in het nieuws...
    Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kippenvel! Wat heb je dat mooi onder woorden gebracht. Ik vind het heel herkenbaar. Een poos heb ik alleen maar kleine regionale krantjes gelezen waar nieuws in stond over gevonden portemonnees enzo. Het nieuws stroomt zo je huis in en ik weet vaak ook niet wat ik er nou mee moet behalve er verdrietig om worden. Ik probeer 'mijn kleine universum' ook zo goed mogelijk draaiende te houden en te genieten van kleine mooie dingen en ik hoop dat die mensen op het nieuws dat ooit ook weer kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie post, blijf het goede zien. Oorlog, machtspelletjes en wreedheden zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn.
    Maar als we allemaal proberen om in ons eigen leven en met de mensen om ons heen positief te blijven. Meer kunnen we niet doen.Dank voor je post!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je hebt je helemaal duidelijk gemaakt. Ook ik kan alleen maar proberen om vriendelijk te zijn, goed te doen voor mijn omgeving. (Ik doe vrijwilligerswerk in een opvangcentrum voor asielzoekers)
    Jeannine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi gezegd!
    En eerlijk is eerlijk: Sinds ik bijna geen nieuws meer kijk, gaat het stukken beter met me. Ik blijf op de hoogte door via nu.nl korte nieuwsberichtjes te lezen. En als iets me boeit, kan ik me erin verdiepen. Beelden op tv komen veel te hard binnen en ze worden in zo'n razend tempo aan je gepresenteerd dat al die gruwelijkheden bijna op commercials gaan lijken. Probeer het eens een maandje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Ingrid, Als tegenwicht voor al het naars, iets waar je letterlijk blij van wordt. "De anonieme sjaal" Waarbij je een sjaal voor een ander dropt, zomaar voor wat warmte. Het verspreid zich als een olievlek van niets in januari tot nu 9000 leden. Zulke hartverwarmende berichten. Groetjes Leny

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Geweldige blogpost! Zo herkenbaar!!! Ik kijk al een hele tijd niet meer iedere dag naar het nieuws, 1 of 2 keer per week vind ik wel genoeg. Verder hoor ik het nieuws af en toe als de radio aan staat. Niks als ellende en narigheid. En net wat je zegt, sommige dingen blijven zo hangen..............
    Als ik de reacties op je post lees, zijn jij en ik niet de enige die het zo voelen! Fijn om dat te weten!!!
    Groetjes Maja.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hier iemand met dezelfde gedachten. Daarom kijk ik ook geen nieuws meer. Soms voel ik me daardoor een beetje wereldvreemd, als iemand me dan aanspreekt over iets dat op het nieuws was dan weet ik nooit van iets. Maar er zijn zo veel dingen waarvan ik dan denk... hadik dit wel willen weten. Dus ik hou mijn eigen dingen draaiend en probeer daarin zoveel mogelijk goeds te doen en vooral niks slecht.
    groetjes Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Ingrid wat een kippenvel stukje heb je geschreven zo herkenbaar allemaal ik ben blij dat er meer mensen zo over denken. En zolang ik zelf niets kan doen aan al deze ellende ga ik me concentreren op goed nieuws, en veel kleuren om me heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nog een aanvulling: Er is een tijdschrift/website over positief nieuws; eerder heette het Ode, maar sinds kort; the optimist, en laat ze nu net een artikel hebben over dit zelfde onderwerp :) http://www.theoptimist.nl/uit-onderzoek-blijkt-dat-mensen-genoeg-hebben-van-slecht-nieuws/

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat je zou kunnen doen? Genoeg! Geld storten op vluchtelingen organisaties bijvoorbeeld. Die kunnen steun en geld goed gebruiken. Je kunt je wel in jouw veilige wereld terug trekken (niks mis mee zo nu en dan) maar je kunt het leed om je heen niet wegkijken. Wij moeten verantwoording op ons nemen daar waar anderen het bewust laten liggen en onrecht beoefenen...

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)