vrijdag 7 november 2014

Easy knitted cap (muts:)


Laatst was ik even met mijn nichtje Guusje in de stad
(gek genoeg noem ik het nog steeds naar de stad 
gaan, terwijl ik er zelf in woon, maar hier in Noord
voelt het meer als een dorp, bovendien moet ik
natuurlijk helemaal het IJ over :)
Wij bezochten wat van die vreselijke kledingwinkels
met TL licht en harde muziek, je kent het wel
(ik denk dat ik oud word, haha)
maar goed, zij vind het leuk, of misschien 
beter gezegd: vet..


Daar zag ze allerlei leuke gebreide mutsen,
die zo duur waren dat ik zei: maar die brei ik zo..
Dus we bestudeerden de mutsen, hoe ze in elkaar zaten
welke steken ze hadden gebruikt..
En thuis ging ik het proberen, zomaar op de gok..
Ik wilde natuurlijk een heel makkelijk modelletje
en uiteindelijk is het gelukt.
Ik heb er eentje gemaakt met pennen nummer 8
(lekker snel klaar) en eentje met pennen nummer 4.
Je kan het patroon heel makkelijk aanpassen,
meet je hoofd op, maak een proeflapje en pas 
dan het aantal steken aan.
Zo deed ik het:






Je kan natuurlijk allerlei verschillende steken gebruiken,
ribbels, een recht een averecht, kabels,
wat je maar mooi vind (of wat je nichtje wil graag wil hebben ;)
Volgens dit zelfde principe kan je hem natuurlijk
ook haken, mocht je niet kunnen breien.


Bij de blauwe muts staat 1 recht, 1 averecht
ik ben vergeten erbij te zetten dat je het dan
in de volgende rij andersom moet doen,
dan krijg je de zogenaamde gerstekorrel-steek (mooie naam)

Guusje is blij met haar muts, en misschien moet ik er zelf
ook maar eentje opzetten want ik ben een beetje grieperig.
(en dan zit ik zondag op de Kreadoe niet alleen
met zeer waarschijnlijk de foute trui ook nog met 
een loopneus en rode wangen..)

Ik wens je hoe dan ook een goed weekend
-X-

15 opmerkingen:

  1. zo simpel, zo leuk, zo niet nodig om een dure te kopen n de winkel. Weer een projectje erbij (ik ga denk ik naar de Noordpool vertrekken om eindeloos te kunnen breien en haken en dan wil in de zomer daar vast iemand alsnog mijn mutsen, sjaals, etc dragen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn super! en jij even lekker onder de wol!! En wat verse jus erbij ;-) Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk en lekker warm! Jammer genoeg heb ik geen mutsenhoofd ;) Veel beterschap, kokkerel een lekker bordje kippensoep helpt goed bij griep!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leukerds....dankjewel voor de uitleg..
    Bah griep....beterschap..

    lieve groet Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Ingrid
    Leuk patroontje. Dank je wel. Draag zelf nooit een muts.
    Heb 7 kleinkinderen daar zitten vast wel een paar liefhebbers tussen.
    Sterkte met het snotteren en Zondag veel succes. Gaat wel lukken.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Krijg zo'n zin in breien en haken en maken. Bijna afgestudeerd en dan........lekker met mijn handen in de weer. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh dat klinkt gemakkelijk! Dat zou ik zelfs kunnen gaan proberen. Heb nog wel een leuk wolletje liggen en met deze gure kou kan je al best een mooie muts opzetten. Kruip lekker onder wol en beterschap!
    Suc-6 op de KreaDoe.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Enorm leuk! Merci. Ik zat nog even te denken over je was-droog-probleem. Ik heb ooit ergens gelezen (geen idee waar of waarin) over een gezin dat een rekje met katrollen boven de trap had bevestigd. Ik weet niet of jij een trap(gat) hebt, maar dat neemt dan wel weinig ruimte in:was ophangen, rekje omhoog takelen en de volgende dag droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk!! Ik ben nu bezig met de easy knitted mittens. Wie weet, gaat deze nog volgen! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk!!!
    Gezellig weekend gewenst.

    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk patroon, die ga ik haken want ik ben niet zo van het breien, ik ga een uilenmutsje haken voor mijn kleinzoon maar de meeste patronen zijn met van die vlechtjes. Ik bedenk dus bij het lezen van dit patroon dat dit eigenlijk veel leuker is als basis patroon.Prettig weekend en niet te verkouden hoop ik. Groet Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zijn erg leuk. ga ik ook eens proberen. wordt nu ook kouder dus kan wel wat mutsen gebruiken voor de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk! Ik ben meer van het haken, maar met dit patroon wil ik breien nog wel een kans geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. The translater on my computer won't translate the language on your pictures. Help.! I want to try these, they are so stinkin' cute!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)