dinsdag 5 november 2013

Do what you want..


laatst las ik een stukje op de blog van Martine
over het een beetje kwijt zijn;
 het gevoel van het bloggen,
dat de Zwier er een beetje uit is...
daar dacht ik zo een beetje over na..
ik heb ook vele verschillende momenten gehad
waarop ik aan soort blog-schrijf-verlamming leed..


met name toen ik nog niet zo lang bezig was
in aanvang deed ik gewoon waar ik zin in had
maar toen het aantal lezers begon te stijgen
had ik ineens het gevoel
(en ik heb het soms nog wel eens)
dat ik iets moest doen Wat Leuk Was
en nog erger, wat Iedereen leuk zou vinden..
zodra ik die gedachte in mijn hoofd toelaat
word ik helemaal blanco
en kan ik per direct niets meer verzinnen..


dat kan namelijk helemaal niet
en hoewel ik het echt graag zou willen
zowel in het 'echte' als mijn virtuele leven
is dat echt onmogelijk..
ik kan me nog heel goed 
een gesprek met mijn zoon Daan
hierover herinneren..
ik een beetje paniekerig
dat ik zo'n druk voelde om het Goed te doen
maar dat er op die manier niks uit mijn handen kwam..


waarop hij zei:
dan stop je er toch mee..
huh?
dat was natuurlijk niet de reactie die ik verwacht had
wat hij daarmee bedoelde te zeggen is
je blogt omdat JIJ er plezier aan beleefd
dat is de basis ervan
niet om jezelf Zo onder druk te zetten
dat je er helemaal naar van word
doe wat je leuk vind
waar je goed bij voelt...
en dat anderen daar ook plezier aan beleven
is heel Mooi meegenomen..


dat idee, dat ik kan doen, wat en wanneer ik wil,
gewoon omdat ik het leuk vind
dat er helemaal niks hoeft
en dat ik er mee kan stoppen als ik dat wil
op elk moment...
geeft mij nu Precies de vrijheid in mijn hoofd
om door te gaan...


natuurlijk wil dat niet zeggen
dat dat voor een ander ook werkt...
maar ik hoop dat Martine
(of wie dan ook met een creatieve block)
dat ze de gedachte zal vinden
die haar de vrijheid geeft in haar hoofd
om het precies Zo te doen, zoals Zij wil..

ik wens je een fijne dag
-X-

31 opmerkingen:

  1. Jouw zoon heeft helemaal gelijk :-)
    ik zie dat regelmatig, bloggers die beginnen na te denken over wat ze bloggen omdat ze geen lezers willen verliezen. Ik heb dat zelf nooit goed gesnapt, maar dat komt misschien omdat ik nu ook niet zo enorm veel volgers heb. Bloggen moet uit je hart komen en dan lezen mensen dat vanzelf met plezier. Van het moment dat je erover na begint te denken kan je er beter mee stoppen. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn :-) En wat dan nog als lezers niet meer geïnteresseerd zijn? Er staan er vast al nieuwe klaar die wel geïnteresseerd zijn ! :-) Nog veel blogplezier, ik blijf je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wijze én ware woorden!
    Ook een fijne dag gewenst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk! Dit telt niet enkel voor bloggers. Zelf heb ik enkele maanden geleden deze gedachte gevolgd in mijn dagelijkse leven en kijk: ik voel me nu veel beter dan toen. Ik heb dingen stopgezet en nieuwe begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi. "het hoeft niet" - ik moet het vaak eens zeggen tegen mezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gezegd, het is jouw blog waar me zomaar een kijkje mogen nemen. En dat is fijn!
    Ik blog zelf vooral ook om een soort dagboekje voor mijzelf te hebben. Zo leuk om weer eens terug te 'bladeren' in de tijd. Vandaar dat ik toch doorga ondanks dat ik soms een beetje inspiratieloos ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. True! Goed verwoord, goede motivatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ingrid, Ben het helemaal met de vorige sprekers eens. gr marlies uit Egmond aan den Hoef

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gezegd, ik heb er ook wel eens last van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo waar. Bedankt voor de aanmoediging :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je zit altijd maar alleen achter die computer met je verhaal; dat is soms best wel lastig. Hoe jij het hebt opgeschreven is hoe ik me voel en er over denk. Dat wil nog niet zeggen dat dat altijd lukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie woorden, Ingrid. Ik ben het er helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo is het. Je wilt het liefst iedereen plezieren maar uiteindelijk moet je gewoon bij jezelf blijven, dat is hoe mensen je het leukst vinden. Ik herken het wel hoor, maar ik kan alleen enthousiast blijven als ik dat waarover ik schrijf ook écht leuk vind. Vooral lekker doorgaan op jouw manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "We" leggen onszelf vaak hoge eisen op. Heeft denk ik ook te maken met dat veel er perfect uitziet -online en in tijdschriften.
    En dan ga je teveel proberen. Iets nastreven.
    Terwijl het idd moet gaan om plezier eraan te beleven. Ik vind het zo knap dat je elke dag weer opnieuw blogt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat herkenbaar. Dat is de reden waarom ik eigenlijk liever geen kunstenaar meer wilde zijn en ben gaan bloggen. Veel vrijblijvender. Dacht ik. Maar die momenten zijn er nu weer bij tijd en weilen. Dus wie weet hoort het er ook gewoon een beetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Unless it is is your job, then blogging should definitely be for fun, and shouldn't seem like work. I would never want the responsibility of feeling like I had to post for anyone else but my self. :) Best wishes, Tammy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. awel ja,daar ben ik het helemaal mee eens Dat is ook altijd mijn antwoord als bloggers vragen wat ze volgens de lezers moeten schrijven : wat jij wil schrijven want je moet dat voor je plezier doen .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Blijf maar fijn JEZELF.
    Vindt jouw blog gewoon LEUK.
    Maak hem niet KUNSTMATIG door niet meer JEZELF te zijn ☺.

    Fijne avond.

    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Niet per se de kern van je verhaal, maar wel een vraagje: Op de laatste foto, in die blauwe vaas, die gele bolletjes op een stokje; wat zijn dat? Ziet er gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook helemaal mijn motto. Heb ook de blog blues meerdere malen gehad maar sinds ik blog wanneer ik zin heb en op mijn manier en niet omdat ik moet is ie helemaal weg, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. HayHay!
    Bedankt :-)
    Vaak leggen we ons bepaalde eisen op die het jezelf alleen maar moeilijker maken. Zo herkenbaar.
    Fijne avond!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I blog because I like to tell little stories. And because I like what I made and want to "show and tell"!
    Perhaps someone out there gets inspired by it.
    My motto is K.I.S. -Keep It Simple.
    That's why I like your blog too.
    Don't forget to pat yourself on the back!
    Hup!
    And real.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie woorden, je zou maar zo'n wijze zoon hebben gemaakt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Ingrid, hoe herkenbaar. Ik zie het als een soort poduimvrees. Dat wordt alleen maar erger als je een reputatie hebt opgebouwd van LEUK zijn. LEUK en MOOI willen zijn is echt dodelijk voor elke vorm van creativiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja zo is het! Bedankt voor je mooie woorden. Zo is volgens mij iedereen begonnen om voor je zelf lekker te doen wat je leuk vind!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)