woensdag 9 oktober 2013

Waves or zig-zag (diy)


nu had ik het al een paar keer geprobeerd
om dit golf of zigzag patroon te haken
ik heb een boekje waar het in staat
maar ik word altijd terstond blanco in mijn hoofd
als ik een haakpatroon begin te lezen
dan probeer ik het
en nog eens en nog eens
en dan laat ik het doen..
(volgens P een Zeeuwse uitdrukking:
laat maar doen..hij dacht dat het betekende
dat ik het dan ook Echt ging doen..maar nee
het is zoiets als laat maar zitten...
het zou ook nog kunnen zijn dat ik het zelf verzon..
maar dat terzijde)


laatst keek ik even op de blog van Pip
van Meet me at Mikes
zij was bezig een zigzag deken te haken
ik kreeg er meteen weer zin in
bovendien maakte ze er een prachtige tutorial van
zo duidelijk dat het mij ook lukte
en als je eenmaal de slag (heet dat zo bij haken?)
 te pakken hebt
is het helemaal niet moeilijk
het komt eigenlijk op het volgende neer:


let op, dit is niet het volledige patroon,
het is een soort steuntje in de rug (ha)
ik zou het patroon van Pip volgen
en dan komt het helemaal goed..
ik ben zomaar begonnen met een proeflapje
waar ik een etuitje van gemaakt heb..


ik haakte een lapje van 25 bij 30 centimeter
vouwde het dubbel
en naaide de zijkanten vast
ik wil het sluiten met drukkertjes
maar die kon ik nergens vinden
(terwijl ik toch zeker weet..)
wel, als ik ze tegenkom zal ik ze er op naaien..


een zig-zag deken zou natuurlijk helemaal mooi zijn
maar ik heb nog zoveel andere ideeën
dat dat er voorlopig niet van komt..
(dat laat ik maar even doen..:))

het is grijs hier langs de rivier en het motregent
ondanks dat wens ik je 
een kleurrijke dag
-X-

16 opmerkingen:

  1. lae mae doe, inderdaad dat is een zeeuwse uitdrukking, ik moest er ook aan wennen toen ik in Zeeland kwam wonen! Je kunt er rare verwarring mee krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die 'zigzag golfjes' worden ook wel chevron genoemd :) Haken kan ik dan weer niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. k vind het een heerlijk medidatief patroon. Ben al een jaar bezig met 1 deken, pak hem er af en toe bij als ik mijn zinnen wil verzetten en kijk er zo weer een tijd niet naar. Misschien maar afmaken en dan eentje met vrolijke lentekleurtjes starten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw! Supermooi! Ik ga het ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhhh' hier was ik nou al zó lang naar op zoek!
    Een DUIDELIJKE beschrijving voor een zig zag patroon. Gelukkig ben ik niet de enige die niets van die ingewikkelde termen begrijp ☺ ☺ ☺.
    SUPER BEDANKT!

    Fijne dag gewenst.
    Miezert hier in 't Veen inmiddels ook ☺, zal aan je denken ☺.
    Gewoon muziekje aan, evt. de kachtel......, warm bakkie leut en iets gezelligs om te doen.............komt het vast goed.

    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Laat maar doen' is idd een Zeeuwse uitdrukking. En dat geeft nogal wat spraakverwarring met niet-Zeeuwen, die dan denken dat je het dan juist wel gaat doen, terwijl je bedoeld dat je het niet gaat doen. :)

    En ook in Zeeland is het grauw, grijs en miezerig...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh dit wil ik ook nog eens proberen... bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het ook nog niet onder de knie. Maar leuk vind ik het wel. Dus misschien toch maar een poging wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk idee om van een proeflapje een etuitje te maken! Vaak maak ik een proeflapje en trek alles weer uit zodat het katoen niet verloren gaat (zeeuws he..) maar dit is eigenlijk een leuker plan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik maakte onlangs een badmat in zpagetti in deze steek en gebruikte daarvoor de nederlandse vertaling van een tut van lucy van attic24. Charlotte van charami vertaalde die namelijk erg duidelijk en zo ging het erg vlot bij mij . http://charami.com/2010/09/04/vertaling-keurig-golf-patroon/
    Mooi trouwens, je zakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat maar doen valt dus in dezelfde verwarrende categorie als het Friese "het ken net" als het juist NIET kan? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie kleuren heb je gebruikt! Dit staat echt op mijn wil-ik-ooit-eens-doen-lijstje. We zullen zien voor hoelang nog... Ik ga de tutorial eens goed bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is there any chance you have this in English?
    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)