donderdag 11 juli 2013

We have to eat something, don't we?


dit is natuurlijk een complete
verkeerde voorstelling van zaken..
ik hou helemaal geen gezellige etentjes
romantisch buiten..in het avondzonnetje
ik ben zo moe van al dat geregel
dat ik maar wat in elkaar flans
en dat eten we dan tussen de bedrijven door..
soms gewoon brood
of een pasta sausje wat maar een paar minuten kost
(daar kan ik al helemaal geen recept van geven
ik denk niet dat iemand er zin in zou hebben..)



maar zo af en toe maak ik dit recept,
ik kreeg het van huis uit mee..
hoewel mijn moeder ook geen kook-wonder was..
zij maakte het met rolmops,
je weet wel haring in het zuur uit een potje,
in plaats van met tonijn
maar mijn kinderen griezelden daarvan
dus ik heb het vervangen door tonijn..
eigenlijk moeten die 2 hard gekookte eieren
er ook in , maar P. lust dan weer geen eieren
dus ik heb het weer aangepast
(zowel ik, als het recept zijn zeer flexibel ;)
lekker en makkelijk met stokbrood
en kruidenboter (of zoiets)
om op te heten op een gezellig kleedje
op een grasveld, een romantisch gedekt tafeltje..
of gewoon op de bank tussen de rommel..

fijne dag!
-X-

ps. ik ben heel benieuwd naar jou
lekker makkelijk en vooral snel te maken recept..
kan ik het misschien maken ter variatie..
dank je.

16 opmerkingen:

  1. Weet je wat wij hier dan ook wel lekker vinden, meng wat hesp (ham) met gemalen gruyère kaas en wat room, doe er wat kruiden naar wens bij... Leg dit mengsel op een half stokbrood, eventjes de oven in tot de broodjes gebakken zijn en KLAAR!
    Smakelijke groeten Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ons favoriete zomergerecht blijf toch wel pasta met tomaten en mozzarella.
    Grote pan pasta koken (met zout) knoflooktenen klein hakken, cherrytomaatjes en mozzarella klein snijden, basilicum in stukken scheuren en als de pasta gaat is, alles door elkaar. Peper en zout naar smaak toevoegen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook niet zo'n kookwonder hoor, heb wel een makkelijk recept voor een snel le warme schotel. Aardappelen voorkoken, tien minuten, in plakken snijden. In een platte ruime ovenschaal, 2 courgettes in plakken paar takjes rozemarijn, de aaardapplenen en lekkere worstjes. zonnebloemolie eroverheen, ik ga dan even met een kwastje erdoorheen zodat alles een beetje olie krijgt. In voorverwarmde oven, hete lucht 180 gr, ongeveer een half uurtje, af en toe omscheppen , heerlijk en makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deel graag een snel-klaar-recept met je! Ben ik tegenwoordig ook erg van ;)

    Deze klinkt misschien als camping/studentenvoedsel maar is echt heeerlijk!

    Blik Canelli bonen (witte)
    Blik gepelde tomaten of tomaten in blokjes
    Theelepel salie
    Theelepel tijm
    Lepel (of meer) witte wijn
    Teentje knoflook
    Rucola
    Parmezan of hollandse kaas (net wat in huis is)

    Bak de knoflook, voeg vervolgens het blik tomaten toe, en de salie en tijm en wijn.
    Laat dit een paar minuten pruttelen (ruikt heerlijk!)
    Spoel de bonen en voeg deze ook toe, en laat ze mee pruttelen tot ze warm zijn.

    Tomaten/bonen verdelen over de borden rucola en parmezaan erover en eventueel een stukje geroosterd brood en een stukje vlees en smullen maar!

    Zonnig groet,
    Matty

    Ps. Recept is niet van mij... Vond het ooit op internet! Wij hebben hieraan genoeg maar zijn niet hele grote eters, dus je kunt een blik bonen/tomaten extra nemen! Eet snel smakelijk! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit lijkt me lekker zeg! Wat ik net heb ontdekt en dus ook lekker vind, haha is een bietensalade (terwijl ik eigenlijk niet van bietjes hou)
    - bietjes, gesneden in kleine blokjes (of hartjes, driehoekjes, wat je wil :))
    - peterselie
    - olie, 3el
    - azijn, 2el
    - mosterd, 2tl
    - ui (halve ringen)

    je mengt de olie, azijn en mosterd tot een sausje. Dit mix je door de bietjes en ui. Even laten intrekken, peterselie erover. En klaar!
    Je kunt er nog wat peper en zout overheen doen voor de smaak. Ook kun je er aardappel door heen mengen (in blokjes, wel even koken), maar ik vind het lekkerder zonder.
    Eet smakelijk. En ook lekker tussen de dozen hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit heel lekker met zoute haring! Was het recept vergeten, ga het snel weer eens maken!

    Ken je de watermeloen-munt-feta-salade? Evt. nog een handje zwarte olijven erin en klaar.

    Of de witlof-salade. Met appel, sinaasappel, wortel, witlof, bleekselderij, veldsla, walnoot, witte wijnazijn, mosterd en sinaasappelrasp en honing. Zo lekker dat we dit vaak eten op ons dakterrasje!

    Ook superlekker in de zomer: aardappelsalade met gerookte zalm. aardappeltjes schillen en in blokjes, koken tot het beetgaar is. Intussen klein bekertje creme frais met twee theelepels mierikswortelcreme mengen, raps van citroen erbij, beetje citroensap en eetlepel kappertjes. Mengen met aardappeltjes als ze nog warm zijn en half uurtje laten marineren. Op bord wat rucola en bieslook verdelen, daarop de aardappelsalade en wat gerookte zalm, daarover wat versgemalen peper en klaar ben je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. pasta koken ik doe altijd schelpjes pasta.
    broccoli koken of stomen, spekjes bakken in pan, gooi broccoli erbij, even bakken, pasta erbij en wat peper dan 2 lepels creme-fraiche. heerlijk vinden we het:)en is zeker simpel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk hier maar eens, mijn favoriete zomersalade! http://mirjamdownunder.blogspot.com/2013/07/dag-328-mean-bean-salad.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knoflook persen in de pan. 2 rode paprika's en een gele in repen snijden en paar rode uien in dunne ringen half uur laten smoren. Aan het eind parmezaanse kaas en balsamico azijn en verse peper toevoegen. En de penne pasta erbij. Mijn lievelingsrecept van Jamie oliver.
    Succes nog met de verhuizing.
    Trude

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmm, lekker, ik ben dol op bietjes!
    Dit is mijn (ons) lievelingssupersnelle gerecht (je hebt er wel een oven voor nodig, en je moet van vis houden natuurlijk): kabeljauwfilets kruiden met peper en zout en in ovenschotel leggen , in de helft gesneden kerstomaatjes er over strooien (zoveel als je zelf wil, wij doen altijd véééél), parmezaan erover raspen (mag grof), een bol mozarella stuk trekken en erop schikken en tenslotte wat blaadjes basilicum en flink wat olijfolie. Dat een klein halfuurtje in de oven en dan op tafel met stokbrood of (verse) pasta (uit een pakje).
    Krijg al spijt dat wij geen oven in onze caravan hebben!
    Fijne zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt goed, een keer proberen,. Mijn favoriet op warme dagen, pasta salade: Ananas in stukjes (uit blik of vers) kaas in blokjes, gekookte macaroni,Gerookte kip in blokjes, paprika in blokjes en alles door elkaar mengen, sausje van majo, beetje yoghurt, tomatenketchup en beetje tabasco en snufje peodersuiker evt. en citroensap, mixen en klaar, is de volgende dag als lunch ook nog heerlijk en als je niet teveel snijwerk wil, veel dingen zijn al voorgesneden te koop....

    Eet smakelijk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. supersnel: pasta + pesto+wat verse groentjes (paprika,tomaat, ui,...) of een omelet met verse groentjes in, ook heerlijk én snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als variatie op je tonijnreceptje doe ik er ook nog pastawokkels doorheen en dat is het een complete maaltijd, heb je geen brood nodig ;-)
    Smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor het recept (en alle recepten in de reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je kan de tonijn ook vervangen door makreel, smaakt bijna hetzelfde en is een pak beter voor het milieu. Want de tonijn is zowat bijna uitgestorven door overbevissing

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)