dinsdag 22 januari 2013

DIY postcards (or who will make Vera Happy?)


toen ik een jaar of 18 was,
en net ging studeren in Amsterdam,
had ik heel weinig geld,
wat ik overigens helemaal niet erg vond,
(ik kocht toen alles al tweedehands,
en mijn meubilair nam ik mee van de straat
toen stond het grof-vuil nog gewoon buiten)
ik at brood met vlokken,
en als het pak leeg was,
knipte ik van de verpakking 2 kaarten,
die ik dan verzond naar deze of gene..


daar moest ik van de week ineens aan denken,
en ik ging meteen naar de winkel,
om te kijken of ze Die vlokken nog verkochten,
(ik heb al 100 jaar,
ja, dat kan je zeggen op mijn leeftijd,
geen vlokken meer gegeten)
en ja hoor, precies Dezelfde...
maar om niet te vervallen,
in mijn studenten-eetpatroon,
kocht ik bij de kringloop een stapel boekjes,
voor 10 cent per stuk...


met prachtige titels als,
Waar is mijn man?, Reis naar het geluk,
en Wie zal Vera gelukkig maken?
ik knipte de voorkant eraf,
met alweer mijn favoriete plastic schaartje,
(op een gegeven moment,
moet ik weer eens stoppen met al dat gekartel, natuurlijk ;)


plakte en tekende adres etiketten op de achterkant,
en klaar is mijn nieuwe setje kaarten..
nu zit ik wel,
met een pak vlokken die ik niet eet,
en met een stapeltje boeken zonder kaft,
maar misschien kan ik daar ook nog wel 
iets voor verzinnen...


ik heb natuurlijk nog wel even gelezen 
wie Vera gelukkig maakte, het was Wouter,
dan weet je dat,
en de man uit Waar is mijn man, is ook gevonden
(maar het viel niet mee)
 ze leefden nog lang en gelukkig..
dat wens ik jullie ook toe,
op deze gure Dinsdag, en alle dagen hierna..

65 opmerkingen:

  1. OOOh, prachtige kaarten, wat een goed idee!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aww, zo leuke boekjes en kaarten :) mooi idee. (En je schrijft trouwens ook heel erg mooi! Ik lees je berichten altijd met een glimlach!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihihi dacht al dat dit een oproepje was om kaartjes te sturen naar Vera de Gries ( http://veranadine.blogspot.nl ).
    Ze vraagt namelijk in haar Postcrossing profiel om kaartjes van verpakkingen (heb ik er nu ook in gezet). Maar die voorbladen van die oude pocketboekjes is ook een super idee. Die gaan we onthouden!!
    Ennuh van dat papier van de boekjes kun je wellicht op gaan tekenen/schilderen of mee gaan knutselen of als inpakpapier...daar vind jij vast een leuke oplossing voor!
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk die kaarten!!! en fijn om te horen dat het Wouter was die Vera gelukkig maakte :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zucht.....

    Haha, geweldig die kaarten. Dank voor weer een lach en inspiratievolle post.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hahahhaha ja geweldig die titels, volgens mij heb ik dit soort boekjes ook nog op zolder liggen of was dat toch wat meer voor kinderen, ook met van die vage titels in ieder geval. Grappig om te lezen dat je er tóch achter wilde komen wie Vera nou gelukkig maakte, anders kunnen wij met z'n allen niet slapen. Je kaarten zijn echt heel leuk geworden (en die vlokken eten wij hier heel vaak...).
    Van die pagina's van de boekjes kun je mooie hartjes slingers maken of papieren rozen of of of... lang leve pinterest |:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oooo mooi!! Ik maak van de blaadjes uit oude (franse) boekjes mijn labelkes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige kaarten, en een beschuitje vlokken op z'n tijd is best lekker.
    Jij ook een mooie dag. X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geniaal om van het pak vlokken kaartjes te maken!!! Stuur de inhoud van het pak vlokken anders maar naar mij ;-) Ben nog wel in het vlokken-tijdperk! De 'boekjeskaarten' ga ik zeker onthouden, top!

    Fijne gure dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben je toch ook een heerlijk mens!
    met je chocavlokken :-)

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk verhaal én goed idee van die boekjes. Bij mijn ouders op zolder is ook zo'n verzameling te vinden. Ik zal het eens voorstellen... hihi.
    En die glimlach die Andrea meldt? Die heb ik ook bij je berichten.
    Fijn dat je even meldt wie Vera gelukkig maakt.
    Groetjes, Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een super idee! Dat ga ik ook doen, ik maak en verstuur namelijk heel graag kaarten en deze optie heb ik nog niet uitgeprobeerd. En wat betreft die vlokken: die heb ik ook met pakken tegenlijk gegeten;-) maar ik mag tegenwoordig geen suiker meer...maar eigenlijk zijn er smakelijkere dingen dan vlokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier zit er nog een altijd te grinniken (bijna altijd) bij jouw berichtjes! Leuk hoor, de dag zo starten! En een goed idee, die kaartjes. Helaas ben ik bang dat ik never een schaar in een boek(je) zal kunnen zetten. Ik heb namelijk een ziekelijke neiging tot het verzamelen van boeken... Om te lezen dan!
    Nou, graag tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vrolijk bericht en zo'n leuk idee weer voor een gure middag!! Fijne dag! Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha,ha...wat een leuk idee met die oude boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geniaal schaartje! daar moet ik ook eens naar op zoek. En wat een leuk verhaal weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super idee! Heb ik weer n goed excuus om naar de kringloop te gaan. Hihi! Ben toevallig vandaag gestart met mijn hobbyplek op te ruimen... Dus er komt vast wel n plekje vrij... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hihi..

    super climax !! Bedankt !!

    laatste paragraaf is gewoon super ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Enig idee, ik herken het boekje van Roelie Likkepot, dat had ik vroeger ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. :-)
    alweer een glimlach op mijn gezicht

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Krijg in een keer zo'n zin in vlokken :) . Uit het welbekende pak natuurlijk !!
    Eet smakelijk..

    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Alweer zo'n leuk superblog verhaal......

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik had ook al eens wat kaarten gemaakt van de voorkanten van boekjes maar deze van jou hebben net dat extra weer hè. Ten eerste al omdat ze gedeeltelijk van een pak vlokken zijn gemaakt en kaarten en vlokken gaan gewoon heel goed samen, dat zie je wel!!! lekker hoor, je mag mij de vlokken wel toe sturen, we love it! Kun je nog eens weer wat kaarten maken;)

    En dan die teksten! Geweldig! Babette kiest zelf en wie zal Vera gelukkig maken? Dat zijn mijn favorieten!

    Weer een stapel kringloop gelukjes!

    Ik hoop dat deze dinsdag lang duurt en dat ik het geluk heb om ook zulke boekjes te vinden.

    Jij ook een gelukkige dinsdag!

    Liefs,
    Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je maaksels zijn wondermooi en je schrijfsels doen mensen glimlachen.....ik denk dat het tijd wordt om eens een uitgever te zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh dit vind ik een leuke post! Ik gebruik heel veel oude prentenboeken waar ik kaarten, boekenleggers en enveloppen van maak. Verslavend leuk gewoon...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk stukje heb je geschreven! Van het romannetje kun je een egeltje vouwen. Zie mijn blog van september!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een geweldig idee! Dat heb je weer leuk gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een grappig idee, heel leuk gedaan!
    En nu wil ik ook een kartelschaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik wil je bedanken voor de inspiratie; http://becolorand.nl/2013/01/het-kleurenpalet-van-deze-week/
    Kleurrijke Groet,
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel erg gaaf. In m'n postcrossing account heb ik gevraagd of mensen hun kaart zelf willen maken/bewerken en ik ben heel benieuwd wat er allemaal langs gaat komen. Hopelijk van die leuke boekenkaft-kaarten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel erg leuk gedaan!
    Tineke
    bollie53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Die creativiteit vn jou, daar ben ik nu eens jaloers op. Geweldigekaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ze zijn leuk, goed idee van je :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik schrijf hier normaal nooit maar ik moet echt even wat kwijt nu!
    Ingrid ik word zo ontzettend blij van je verhaaltjes en knutsels.
    Fijne dag.
    Groet Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Geweldig weer.. ik vraag me steeds weer af hoe je het toch verzint. Wederom dank hiervoor. :-). Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  36. En bedankt....nu wil ik ook vlokken! En dat vind ik dus echt niet in Ierland. :)
    Leukste titel van je boekenkaartjes is voor mij toch wel....Een nieuwe Job voor Babarina. Wat een geweldige naam. Uit het Barbarella tijdperk waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een goed idee! met die boekjes zou je een appel kunnen maken, kijk maar:
    http://www.cheekymagpie.com/?p=40
    en wie weet.... an apple a day keeps the doctor away.... wel handig met al die griep overal...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. :) Ben dus niet de enige die dit doet. Zo leuk! En met de bladzijdes kun je (het is nu een beetje te laat, of te vroeg, het is maar hoe je het ziet, kun je heel leuk een kerstboompje vouwen (van een halve cirkel) voor op een kerstkaart.

    Of van het gehele boek een kerstboom, zoals http://www.maisonbelle.nl/2012/zelfmaakplan-kerstboom-van-oud-muziekboek/ hier bijvoorbeeld te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Geweldig! Ben nu volop aan het haken, bloemen (die ook voor Kerst konden), daar maak ik een lente-slinger van.
    Ga ook eens ergens mijn kinderschaar zoeken, jij geeft me zin!
    Merci!
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Ingrid, weer leuke kaartjes heb je gemaakt. En wat je zegt, die vlokken ken ik ook nog uit mijn studententijd. Lekker goedkoop. (Staat nu ook niet meer in de kast.) En ja, de tijd dat grofvuil nog aan de straat stond. Ook daar heb ik een en ander tussenuit gevist (wat overigens nog steeds in huis staat). Zo jammer dat dat niet meer is. Dan ging je echt 'schatzoeken'. Mooie herinneringen....
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  41. dit was weer smullen...van tekst en idee!lieve groet,sija

    BeantwoordenVerwijderen
  42. hé dat is echt wel cool! Ik dacht eerst neee! niet knippen in die boekjes, maar als ik de resultaten bekeek dacht ik waauw, tof gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een gaaf bericht, jij bent ook wel super vindingrijk moet ik zeggen. Prachtige kaarten heb je gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Sorry,lange tijd je blog niet gelezen, maar 't is nog steeds super en ik kijk alweer uit naar morgen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat grappig, die vlokken ken ik ook nog, de kinderen zijn er gek op.
    Om je laatste alinea moest ik erg lachen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. haha, geweldig! nu kan ik met een gerust hart slapengaan... nu ik weet dat Wouter Vera gelukkig heeft gemaakt :) en wat betreft de kaftloze boekjes... 1000+ envelopjes vouwen? of kraanvogels? of in de kachel? ook fijn met deze kou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ideetje voor je boekjes zonder kaft: Ik maakte een tijdje geleden een krans van papier. Ik schreef er een blogje over dat heette: "Sorry William!" Die titel sloeg op de schrijver van het boek: William Shakespeare. De kaarten zijn héél leuk zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ha! Wat een leuk vlokkenverhaal :)
    En wat een leuke kaarten! Lang leve de kringloopboekjes!
    Wat betreft de binnenkant, door jouw DIY paperballs raakte ik vorig jaar geïnspireerd en in een magazine zag ik dat ze oude bladmuziek hadden gebruikt voor een ander knutsel ding. Dat leek me ook leuk voor de paperballs! Toen ik de bladmuziek niet kon vinden, maar wel oude boekjes, ben ik daar de ballen van gaan maken! Super leuk! Ze hangen in huis en heb ze ook in slingervorm kado gegeven! Volgens mijn kan je van die boekjes heel wat paperballs maken ;) en leuk om zo half te lezen wie wie gevonden heeft! Haha!

    Zonnige groet,
    Matty

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wat ben je toch een creatief, bezig bijtje. Leuk idee die kringloop-boek-kaarten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat een leuk idee, en wat een gezellig, vrolijk blogje :-) Ik begin helemaal blij aan mijn dag, dank je wel! (en ik ga ook eens kijken bij de boekjes in de Kringloop!)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een goed idee, ik goor nu geen boek meer weg in de papierbak zonder de voorkant eraf te halen... leuk, leuk, leuk! groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  52. haha, geweldig. boeken zonder kaften, vlokken zonder pak. En de nieuwsgierigheid naar wie Vera gelukkig maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Geweldig idee, die kaarten! Ik ga er iets heel leuks mee doen (wat nog heel geheim is - omdat ik weet dat degene voor wie het is wellicht meeleest...).

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat een leuk idee, die voorkanten als kaarten. Ik ga dit idee zeker ook uitvoeren. Leuk om te gebruiken bij postcrossing waar ik aan meedoe.
    Ik zag zelfs tussen jouw boekjes er eentje staan uit mijn kindertijd: Roelie Likkepot.
    Maar nu eerst vanmiddag beginnen aan het haken van de bloemetjes voor een lenteslinger!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. He wat leuk die kaartjes. Een tijdje terug maakte ik van de binnenkant van pocketboekjes slingers (zie www.jeehaa.nl) en nu heb ik dan ook een idee wat ik met de kaftjes ga doen, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat een super leuk idee dit! Vrijdag maar een bezoekje brengen aan de kringloop. Ergens vind ik het wel zonde van al die mooie boekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ik heb een hele serie Leni Saris (die ik las toen ik puber was) bewaard (ben nu 56). Ik vind het een super idee van je, maar hoe kom ik nu zover dat ik die verzameling van mezelf ga verknippen. Krijg het spaans benauwd, maar wat moet ik met die koffer met boekjes. Zodra jij een goed idee voor de boekjes zonder kaft heb (ik heb er teveel band (stomstom) mee om tot een idee te komen), ga ik me vermannen en het proberen iiiiiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Hallo Ingrid, Ik kom hier ineens op het bericht van de kaartjes en ik moest erg lachen over dat je ook nog de boekjes hebt uitgelezen om te kijken of alles goed afloopt. Ik ben ook van de recycle en dingen maken, maar veels te weinig tijd. Maar die ideeën zijn allemaal heel erg leuk, voor straks in de kerstvakantie (1 week)
    Maar wat te doen met de rest van boekjes, misschien ben je er inmiddels achter gekomen. Ken Pinterest? Als je daar op kijkt, staan er tal van ideeën wat je kan doen met boekpapier, verwerken in zelfgemaakte kaartjes, ook wat voor jou. Zelfgemaakte kerstballen, engeltjes, te veel om op te noemen. Groetjes en fijne feestdagen. Leny

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)