vrijdag 15 juni 2012

Crochet 0n (flowers, this time)


eigenlijk weet ik niet precies meer,
wanneer ik heb leren haken,
dat moet ergens op het klein schooltje geweest zijn
in een dorp in Zeeland zijn geweest,
waar ik de handwerklessen,
zo ongeveer het Enige leuke vond,
het leek bijna Magisch, een draadje, een haaknaald,
en dat Werd dan iets,
in die tijd poppekleertjes...

daarna was het breien,
ik breide mijn eigen truien,
van zelfgesponnen en geverfde wol,
oeh, dat klinkt wel heel erg Hippie,
truitjes voor de kinderen,
met ingebreide patronen van olifanten enzo,
hoe ingewikkelder hoe beter..
totdat ik een oude gehaakte deken vond op een rommelmarkt,
en ik gewoon Zin had,
dat ook eens te proberen..
dus ik haakte dekens, dassen, slingers,
bloemen...


en ik ben nooit meer opgehouden,
niks zo heerlijk als dat..
nu ik de foto van het patroon er op zet,
zie ik dat het wel heel erg Onduidelijk is,
daar komen vragen over,
die overigens altijd moeilijk te beantwoorden zijn.
via de mail, hoewel ik het wel altijd probeer,
dus dat ga ik even anders doen..


beter zo, denk je niet?
en nu vandaag de zomer alweer voorbij lijkt,
of nog niet begonnen is,
lijkt het mij een prima dag,
om op de bank te gaan zitten haken,
met een fijn muziekje aan,
en hoop ik iets van de verwondering te voelen,
die ik had als 7 jarige, over,
het draadje dat Iets word...

24 opmerkingen:

  1. Ja, die handwerklessen op school vroeger...ik schreef er ook al een paar keer op mijn blog over, want ook voor mij was dat de fijnste les van de hele week. En ook ik leerde daar haken, en nog veel meer. Heb er hele goede herinneringen aan...zou het gewoon niet weer ingevoerd moeten worden op de scholen van nu?! Of is het echt niet meer van deze tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb tot mijn grote spijt nooit iets geleerd op school...alles is dus moemoestudie of zelfstudie, ook plezant maar jammer dat het zo laat is ;-s

      Verwijderen
  2. Ik heb nooit handwerklessen gehad. Erg jammer hoor. Gelukkig heb ik een (beetje) leren haken van mijn moeder en door filmpjes op YouTube te bekijken en natuurlijk door jouw duidelijke tutorials (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige bloemetjes, dank je wel voor het patroon !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo, ja. Haken(toch wel mijn grootste passie gebleven) heb ik geleerd van mijn moeder, en in de derde klas, op de vrijdagmiddag, handvaardigheidmiddag, koos ik natuurlijk voor haken. Daar mocht ik van juf Lia, toen nog juffrouw Kerver, als eerste van de klas rondjes haken. Wat was ik trots. Nog wel stiekem. Heb het werkje nog ;). Kuikentjes die achter moeders aanlopen. Breien leerde ik van mijn tante, waar ik tussen de middag overbleef. Woon nl nogal een endje van het dorp hier in het Achterhoekse, en mijn mams had niet de beschikking over een auto, zodat ze mij tussen de middag op kon halen, en brengen, zoals ik dat nu doe met mijn kinderen. Maar mijn tante Fien leerde mij dus breien. En toen het eenmaal leuk ging, wilde ik er thuis natuurlijk mee verder, maar mocht het breiwerkje niet mee naar huis nemen, dat vond Fien veel te gevaarlijk, met die nare scherpe breipennen op de fiets...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige bloemen! Ik ben net begonnen met haken, geen les gehad op school, op een dag hoop ik ook deze geweldige bloemetjes te kunnen haken!!! Fijne dag en Haakse!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal duidelijk hoor!!! :) Heerlijk op de bank (met een dekentje...want het is hier maar koud)geniet ervan vandaag! Fijn weekend Ingrid, Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over enkele weken heb ik een flower-power feest
    dus je snapt wel wat ik vandaag ga doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helaas heb ik nooit haakles op school gehad, wat had ik dat geweldig gevonden... maar zo leren we het ook wel, met jouw handige tutorials ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Love the flowers! I'll be using them on my next project...thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik haal vandaag niet de haaknaald maar de breinaald tevoorschijn! Fijne dag ondanks het grauwe natte weer!

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ingrid, dat heb je duidelijk uitgelegd ;)
    Ik ga lekker in een luie stoel buiten zitten
    en bloemen haken!
    Ahum...eerst even opruimen en poetsen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zal ik het dan toch weer is proberen...dat haken... het ziet er zo leuk uit. Vanmiddag ga ik er eens voor zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het blijft telekens verwonderen dat twee kleurtjes telkens weer zo´n ander effect geven ...eindeloos combineren dus ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk hè!
    t'is er ook zo het weer voor...'s avonds op de bank met op de achtergrond voetbal, wijntje erbij...laat de vrijdagavond maar beginnen...ik heb een nieuw haakprojectje!!

    :-) dankjewel! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk, die vrolijke kleurtjes met dit sombere weer. Daar knap je lekker van op en het werkt aanstekelijk, ik ga straks ook lekker op de bank HAKEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel plezier met het haken. En ik ben het met je eens dat het iets magisch blijft. Van een paar vrolijke draadjes tot iets....
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke kleurige foto's, dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik leerde het van een tante en van mijn handwerkjuf, Juffrouw Hurkmans (zo wilde ik mijn blog eerst noemen, een soort eerbetoon). Heerlijk, bloemetjes haken! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Haken, breien, weven, spinnen, naaien en ga zo maar door. Dat is ook waar ik goed in ben. Dus ging ik lang geleden naar de kunstacademie in M'tricht. Nu doe ik nog steeds niets liever dan fröbelen met draadjes en lapjes. Ik zit wel liever buiten in de zon met mijn draadjes en dingetjes. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Grappig om te lezen dat jij de handwerklessen het leukste vond. Ik vond handwerken op de lagere school namelijk helemaal niet leuk. Waarschijnlijk lag dat aan de ouderwetse en negatieve handwerkjuf die gewoon voor de klas breiwerkjes uittrok en zo. Het was nooit goed. En het was al zeker niet voor je plezier.
    Maar toen ik eenmaal op de middelbare school zat ben ik aan het handwerken geslagen uit mezelf. En dat is nooit meer opgehouden. Alleen aan haken heb ik me nooit meer gewaagd. Dat heb ik pas sinds oktober vorig jaar herontdekt. En nu vind ik het toch leuk! En verslavend!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb je blog sinds gisteren ontdekt. Hier kan ik zoveel inspiratie opdoen. Ik ben pas met haken begonnen. Ik heb een eenvoudig tasje gemaakt volgens jouw uitleg, super hoe je dat doet.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Ingrid,

    Onlangs sprak ik met een vriendin (oude buuf) af in Haarlem om lekker bij te kletsen en te shoppen en trof daar je boek KRINGLOOPGELUK aan. Eigenlijk had ik al veel teveel uitgegeven ... maar zo'n boek laat je (ik althans) natuurlijk niet liggen!!

    In de trein terug alle tijd om het uitgebreid te besnuffelen (we wonen in het noorden, dus ...) Ik vond het gelijk al jammer dat ik geen bolletje katoen en haaknaald mee had genomen. Want ik ben ook best heel creatief (ja sorry, niet erg bescheiden ;-) maar kan -ook al word ik 47 over een paar dagen)- nog altijd niet haken. En dat is dus een Grote Wens van me.
    Sinds m'n thuiskomst ben ik aan het haken geslagen ... uh ... leren haken dan. En heb ik al een lapje wat er voor een eerste haaksel echt niet heel onaardig uitziet (al ben ik blij dat ik er geen cijfer voor hoef te krijgen van zo'n strenge handwerkjuf).
    Echter nu vond ik het dan toch wel tijd voor wat anders. Misschien zo'n leuk bloemetje! 'Makkelijke grote bloem' leek me wel geschikt. Dus wat kleurtjes katoen opgescharreld. En ja hoor, na een beetje aanfrutten en uitproberen had ik iets wat leek op de kern (nou ja, het leek in ieder geval een beetje).
    En toen de gezellige blaadjes er omheen .... $//)*&-¡!#/%^!!! Snotverdorie, was ik nou zo'n oen? Na drie, vier, vijf keer uithalen voelde ik me gefrustreerd en kwam tot de slotsom, dat er iets Echt NIET kon kloppen. En besloot ik er zodoende even een berichtje over te sturen, want dit was toch wel balen.
    En zo vond ik je super leuke blog; met de juiste beschrijving!
    Hè, wat een opluchting, een pak van m'n hart. En kan ik toch nog dat leuke bloemetje maken.
    Alleen jammer dat het in het boek dus niet klopt. Je zult er wel meer reacties op krijgen.
    Maar voor de rest echt niets dan lof over je enorm knusse boek, waar ik me helemaal mee in m'n nopjes voel!
    (er ligt ondertussen ook al een heel uitgebreide vloot, te wachten om te worden verwerkt tot slingertjes, kransen, mobiles of wat dan ook)
    En ik zal je blog vast met enige regelmaat blijven bezoeken!
    Hartelijke groet van Ellen (van El' Papel)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan niet meer ophouden met deze gezellige snel klaar bloemetjes! Heerlijk om te doen en naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)