woensdag 28 september 2011

What ever happened with Wilma Marijke?


gisteren had ik een Absolute dip
ik was werkelijk doodmoe van alles
ik kon niks meer bedenken 
om mezelf daaruit te trekken
uiteindelijk besloot ik naar de kringloopwinkel te gaan
gedachteloos tussen de rommel van anderen zoeken
ik vond dit kussen
soms vind je iets, wat naar je glimlacht
ontroerd misschien zelfs wel


een geborduurd kussen
als proeve van bekwaamheid
geborduurd door Wilma Marijke
geboren in 1961
ze was duidelijk nog een kind
toen ze er mee bezig was
maar wel eentje met een borduurtalent
en een engelen-geduld


ik kan het niet helpen
maar ik vraag me hoe haar prachtige werkje
vanuit Weert in een rommelwinkel
in Lochem terecht is gekomen ?
trouwde ze met een veeboer uit de Achterhoek
die ze ontmoette op een schuurfeest
van de VVVB
(Vereniging van Vrijgezelle Boerenknechten)
nam ze haar gekoesterde kussen mee
maar waarom deed ze het weg?


of trok Wilma Marijke over de grens
zodra ze 18 was
tegen de wens van haar ouders in
(die haar liever zagen met de boerenknecht,
en het kussen uiteindelijk weggaven)
op weg naar Parijs
waar ze nu werkt in het borduuratelier van Chanel
en een hip leven leidt?
Mocht bij toeval iemand enig idee hebben
over het hoe, waar en waarom van Wilma Marijke
en haar kussen
(of daar een fantasie over heeft)
laat mij het weten

het hield me zo bezig
dat al mijn gedoe even naar de achtergrond verdween
kortom
lange leve de kringloop winkel
en natuurlijk
lang leve Wilma Marijke

15 opmerkingen:

  1. Wat lijkt het me geweldig als Wilma Marijke dit ziet en het verhaal boven water komt. Of misschien toch liever niet, kan soms zo ontluisterend zijn na zo'n heerlijke fantasie het borduuratelier van Chanel! Dat je zoiets persoonlijks wegdoet zeg. Het goede nieuws is dat het bij jou op de goede plek is terecht is gekomen. Dat moest zo zijn. En wat een talent zeg, dit komt uit 'mijn tijd' op dezelfde juteachtige ondergrond heb ik ook geborduurd en knopen gezet maar dat zag er toch anders uit.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou inderdaad bijzonder zijn als Wilma Marijke dit leest of via via te weten komt. Waarom is het weggedaan??? Welk verhaal zit daarachter??? Kan me voorstellen dat het je bezighoudt... mij ook... ben benieuwd ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is het mooi!
    Ik ben ook razend benieuwd naar Wilma Marijke!
    Staat daar linksboven 'OPA'?
    Dan heeft ze het vast gemaakt voor als kado, voordat ze het boerenland verliet om te gaan studeren in de Grote Stad. Met zo'n vaste hand en perfectionistische precisie zou ze vast chirurg geworden zijn, en red ze nu levens zoals jij haar kussen gered hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien is Weert Marijke haar achternaam...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilma maakte het kussen voor haar opa en oma.
    De oma heette Marijke.
    De opa heette...uhm...opa?
    Het is een kado omdat ze hun zo lief vond.

    Het is een heel bijzonder kado geweest.

    De opa en oma overleden en de kinderen ruimde het huis op, brachten dit vergeten kunstwerk
    naar de kringloop...Wilma weet van niks.

    groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk zo'n ik-schuif-je-nare-gedachten-even-opzij-kussen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ken die kronkels maar al te goed, laatst maakte ik iets uit een kaart van 1909 voor iemand, de kaart was prachtig geschreven en geasdresserd aan Mathilde Van Der Goes en toen ging ik ook mijmeren over haar en haar leven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het door anderen laten fantaseren over zoiets toch ontzettend leuk! knufz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.schoolbank.nl/person_search.html?_a=results&terms=Wilma&yob=1961&ccd=152&pid=12&rid=504&cid=-1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh heerlijk dat dit kussen bij jou terecht is gekomen! Mijmeren is een hele goede raad voor als je je zo voelt. Ik ga ook weer eens naar een kringloopwinkel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat het een familieboom-kussen is. Ik zie vier 'appeltjes' en vier geborduurde 'namen'... Maar hoe het kussen van Wilma uit Weert nu daar terecht is gekomen? :)
    Ik vind jouw fantasie wel leuk eigenlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een bijzondere vondst! Sterkte, hopelijk is je dip snel voorbij.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoop zo dat je achter het verhaal komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk dat je dat bezig houdt, ik had laatst 2 boeken gekocht in de kringloopwinkel en daar stond voorin steeds dezelfde naam.
    Ik kon het niet laten en heb gegoogled, heb haar gevonden , ze is overleden, jammer genoeg want we bleken hetzelfde vak uit te oefenen en dezelfde hobbies te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat kussen is echt geweldig! Als ik het gevonden zou hebben, zou ik het ook meegenomen hebben. Je kunt er 1000 verhalen bij bedenken. En het ziet er gewoon mooi uit. Supervondst. Geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)